Proč je dobré mít zboží svého e‑shopu v produktových kartách na Heurece či Zboží.cz seskupené a přemýšlení o výzvách, co s tím souvisí

Článek zveřejněn 08. 10. 2014
| 3 minuty čtení

Nejprve pár slov o seskupování

Seskupením do produktové karty myslím situaci, kdy se nabídka vašeho e‑shopu vypíše v produktové kartě mezi nabídkami ostatních e‑shopů viz příklady níže. Neseskupené položky zboží bývají dohledatelné pouze přes fulltextové vyhledávání.

Karty zboží Heureky a Zboží.cz

Příklady spárovaných položek zboží v kartách HeurekyZboží.cz.

Proč bylo možné o výhodnosti seskupení do produktové karty pro e‑shop pochybovat

Protože můžete říct „…Já optimalizuji své zboží na TOP vyhledávací dotazy na Heurece / Zboží.cz, na tyto dotazy jsem ve fulltextu první a uživatelé proklikávají na stránky mého e‑shopu v hojném počtu. Ve větším, než kdybych byl(a) v produktové kartě s ostatními konkurenčními prodejci…“

Jaké jsou výsledky

Vzal jsem čísla dvou odlišných e‑shopů. Jeden prodává elektro „běžným“ zákazníkům, druhý luxusní zboží zákazníkům méně citlivým na cenu. Upozorňuji, že jde pouze o dva e‑shopy. Čísla tedy berte jako orientační.

V tabulce uvedu vždy podíly:

  • počtu položek v dané skupině zboží celkem
  • počtu prokliků
  • ceně zaplacené za prokliky
  • počtu objednávek
  • tržeb

Data se týkají Heureky a pocházejí z aplikace Heureka Watchdog. Ta má mírně odlišnou metodiku pro výpočty, než Heureka samotná. Dále musím doplnit, že oba e‑shopy jsou již delší čas v péči marketingových odborníků jedné z mých certifikovaných agentur. Např. podíl nespárovaných položek je tedy mimořádně nízký. Obvykle mohou mít e‑shopy, které o inzerci doposud nepečovaly, podíl neseskupených položek zboží i přes 30 %.

E‑shop 1

E‑shop A

Co z tabulek plyne

  • E‑shop A má abnormálně pěkně spárované zboží. Jde o výsledek dlouhodobé práce, váš e‑shop má pravděpodobně podíl nespárovaných položek v řádech desítek procent. Více zjistíte pomocí aplikace Heureka Watchdog.
  • Drtivou většinu tržeb přináší těmto e‑shopům zboží spárované do karet, kde jsou nabídky více e‑shopů.
  • Produktové karty, kde je nabídka vašeho e‑shopu sama, přinášejí také tržby.
  • Je dobré poznat příčinu nespárovanosti. Někdy jde o skutečně okrajové zboží, jindy o chybně řízenou inzerci.
  • Produktové karty, kde je naše nabídka samotná, mohou tvořit velkou část „spárovaného zboží“. Tyto položky najdete buď v sortiment reportu Heureky, nebo v Heureka Watchdog zde v Mergadu. Watchdog Vám nabídne i nástroj pro přepárování do alternativních produktových karet.

Mergadovo zamyšlení nad spárováním

Zamysleme se nad prouděním uživatelů napříč Heurekou. Drtivá většina jich přichází ze SEO a PPC reklamy. A tyto zdroje návštěvnosti potřebují vstupní stránky. A vstupními stránkami jsou především:

  • produktové karty zboží
  • stránky kategorií

Výsledky fulltextového vyhledávání minimálně. Je tedy logické, že produktové karty rozdělí mezi inzerující e‑shopy nejvíce návštěvnosti. Tím nechci popírat princip optimalizace na TOP klíčová slova, ale v praxi vidím větší zisky při „úklidu“ v portfoliu e‑shopu, správném zatřízení a napárování zboží do populárních produktových karet.

O dalších výhodách zařazení mezi konkurenční prodejce

Můžete mi říct, že zařazením mezi konkurenční nabídky e‑shopů naše nabídka zapadne a nebude vidět. Ale i zde vidím veliký potenciál. Správné zatřízení nabídky vám totiž dá správnou zpětnou vazbu na vaši nabídku. Pokud Vám např Pricing Monitor zde v Mergadu zahlásí, že jste příliš drazí, je to důležitá informace. Neříkám, že máte hned zlevnit, ale měli byste o tom vědět a s touto informací správně pracovat. Třeba při argumentaci zákazníkovi, proč si má připlatit za doplňkové služby, a nakoupit právě u Vás, nebo v zaměření na marketingové kanály, kde bude porovnání s konkurenty méně intenzivní.

Ostatně, řekli jste si nahlas, jaká je cenová strategie vašeho e‑shopu? A řekli jste to i svým kolegům? Ale to už od spárovanosti do produktových karet ve utíkáme pryč. Prostě z mých výpočtů vychází, že e‑shop, který má zboží pěkně spárované do kvalitních karet, prodá přes vyhledávač zboží více.

Napsal / pan Mergado / 08. 10. 2014
Pan Mergado je největší dříč v našem týmu. Maká ve dne i v noci, aby byla data e‑shopů v tom nejlepším pořádku a přinášela užitek. Zde na blogu píše návody, zprávy i své vlastní názory. No ano, je to virtuální postava, ale my ho máme rádi. Fakt.
Témata: Aplikace

Komentáře

Zajímavé zhodnocení, pravdou je i to, že i samostatně zatříděný produkt v kartě na Heurece, v němž nejsou další e‑shopy, protože prostě není nikdo další, kdo by nabízel stejné zboží, má výhodu v tom, že při vyhledávání může na určitá klíčová slova předbíhat klasický fulltext. Z mých zkušeností plyne, že vždy se vyplatí být v produktové kartě i za cenu toho, že eshop tam bude “sám”, protože nejsou žádné další konkurenční e‑shopy či vhodný adept na spárování.

Petra Mikulášková / 23. 10. 2014 - 08:52

O tomto srovnání už přemýšlím delší dobu a proto jak jsem shlédl titulek článku tak jsem neváhal a četl dál. Zklamalo mě že se opět porovnávají zboží jako jsou elektrospotřebiče které mají svoje číslo, přesný název a výrobce a jejich párování je mnohem snazší než zboží které mezi lidmi není tolik známé. My prodáváme netradiční dárkové předměty u kterých je výrobců nespočetně mnoho (i stejného zboží, vše made in china) rozdílné EAN ale přitom pořád stejné zboží, jen rozdílná krabička nesoucí logo importéra do evropy kterých je také několik. Obrovský problém párovat takové zboží, nespočet hodin strávených nad přejmenováváním zboží a dopisováním si s podporou heuréky nakonec i tak vedlo k tomu že jsme to vzdali. Nyní máme spárovaných jen několik % produktů a většina tržeb proto přichází z fulltextu. Takže z mého pohledu? Prokliků stejně, ne-li více, náklady mnohonásobně nižší. Nejsme nejlevnější obchod, většinou se tedy zobrazujeme ve spodní částí seznamu obchodů a proto protlačit nabídku do top 3 stojí nemalé peníze. Posledně chtěla heuréka do top 3, min 8 korun u zboží v hodnotě 89kč — je to normální? :-) Musel bych mít konverzní poměr tak 70% abych něco vydělal. Takže opravdu se to vyplatí? 

Na závěr chci říct že váš článek může být přínosem jen pro obchody, které prodávají elektro nebo zboží lehce párovatelné a hodně vyhladávané na internetu, ostatní si budou muset udělat svůj vlastní výzkum a článek jim může sloužit pro inspiraci. Já za sebe každopádně děkuji za článek a zdravím.

Marek Blažo / 23. 10. 2014 - 11:01

Dobry den,

Resim otazku, jak nastavit parovani, kdyz heureka vytvori vice produktovych karet. Do ktere se zaradit. Asi idealne do te, ktera je vyse. Nemohl by toto watchdog umet zobrazit, v jakem je dana produktova karta v poradi?

Pripadne udelat virtualni produkt, tedy kopii realneho produktu a pojmenovani dle dalsich produktovych karet. Je to realne nebo je proti pravidlum?
Co na to rikate?

Dekuji

Tomas

Tomas / 23. 10. 2014 - 13:05

Tak tu stejnou věc jsem řešila také, když jsem narazila na více duplikátů. Prostě jsem napsala na Heureku, ať to sloučí do karty B a tu kartu A, kde nejsem a má špatný název, vyhodí, protože název má špatně TO a ONO. Občas tam také vytvoří novou kartu produktu s děsným názvem, leč jasně přes feed posíláte schopný název. Pak se stává, že místo “Team X boxovací panák boby 180 cm” vznikne název “Team X boby 180 cm”. Samozřejmě vám pak chybí v názvu důležité klíčové slovo boxovací panák, které lidi zadají snáze do hledání než boby 180 cm :-). Jsou tam jen lidi, takže chybovost v kartách ve smyslu duplikace (či tvorba názvu) byla, je a bude. Nezbývá zatím nic jiného, než zásobovat podporu přesnými pokyny, co mají dělat s duplikáty.

Virtuální produkt — také už jsem se s tím setkala. Když vám na to přijdou, tak vás můžou zabanovat. Inzerujete totiž na 1 unikátní zboží ze 2 odlišných ITEM_ID a odlišným URL. Zkusit to ovšem můžete a doufat, že to nezjistí :-). Takže jedině uhánět podporu, ať duplikáty smažou. Možná pár inzerentů, co v tom smazaném produktu byli, krátkodobě naštvete, ale oni na to stejně nepřijdou.

Petra Mikulášková / 23. 10. 2014 - 19:50

Marku, mohl byste prosím uvést odkaz na příklad vašeho zboží? Nebo mi jej poslat e‑mailem? Rád bych se na něj podíval podrobněji. Děkuji.

Tomáši, měl jsem v plánu udělat k tomuto doporučení, která karta je, podle mne, lepší, ale zatím jsem ztroskotal na přílišné těchnické náročnosti. Třeba se k tomu ale dostanu v budoucnu. Pro představu — nyní vylepšují mí programátorští „rodičové“ aplikaci Pricing Monitor, následně jsou další vylepšení Heureka Watchdogu, byť z jiného soudku. Ale termíny slibovat nebudu, abych je nezakřikl :)

Petra má pravdu. Pokud je produktových karet více, má smysl napsat podpoře Heureky. Nejlépe více případů naráz, ať se jim to lépe řeší. Umí karty seskupit či upravit, jak je třeba.

Když se ještě vrátím k Markovu komentáři — berte prosím mé články jako podněty k zamyšlení. Každý má tu svou obchodní realitu kapku jinou. Zobecňovat lze proto dost omezeně. Já spočítal data pro dva e‑shopy. To je vzorek maličký. Budu moc rád, když čtenáře toto motivuje ke sledování, měření a činěn závěrů platných pro jejich situaci :)

pan Mergado (admin) / 23. 10. 2014 - 22:57

Přidat nový komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Přidáním komentáře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.