Zboží.cz přešlo z protokolu HTTP na HTTPS

Článek zveřejněn 05. 10. 2016
| 2 minuty čtení

HTTPS

Internetový svět postupně přechází z HTTP na HTTPS. Je to logický krok, jelikož weby pracují s čím dál větším množstvím důvěrných informací a útoků na tato citlivá data přibývá. Z toho důvodu roste počet webů s protokolem HTTPS, který lépe chrání uživatelská data při přenosu mezi uživatelem a webem. Nebudeme zde příliš zacházet do podrobností, podívejme se však na to, co taková změna znamená pro váš e‑shop, pokud inzerujete na Zboží.cz.

Zboží.cz a váš e‑shop

Pokud už svůj e‑shop máte na HTTPS, můžete přestat číst, tahle potíž se vás netýká. Spojení HTTPS → HTTPS funguje bez problémů. Pokud však používáte pouze HTTP protokol, pravděpodobně vám tato změna na Zboží.cz docela zamíchá statistikami.
 

Co HTTPS mění?

Web na HTTP nedostává standardně od webu na HTTPS část informací z důvodu ochrany soukromí. Mezi těmito daty je také zdroj návštěvnosti (referrer). Google Analytics tak nepozná, že se na váš e‑shop zákazník prokliknul přes Zboží.cz (jelikož HTTPS nepředává pro HTTP referrer) a zaznamená tento přístup „chybně“ jako přístup přímo přes web. Z Analytics tedy nevyčtete, kolik uživatelů přišlo na váš web ze Zboží.cz (a ani přímo z webu).

Referrer se předává v těchto případech:
  • HTTPS → HTTPS
  • HTTP → HTTPS
  • HTTP → HTTP
 
Bez dalšího nastavení nebo přesměrování se nepředává v případě:
  • HTTPS → HTTP
 

Situace je však jednoduše řešitelná pomocí Mergada. 

Kouzlo značkování

Mergado má speciální pravidlo s názvem „nastavit UTM parametry v URL“. Pomocí tohoto pravidla si označkujete hromadně všechny URL adresy pomocí UTM parametrů. Díky tomu se budou dál data o zdroji předávat a zachováte kontinuitu pro vyhodnocování výsledků inzerce ze Zboží.cz.
 

httpsNastavení pravidla UTM parametry URL v Mergadu. (Do utm_​source doporučujeme vyplnit zbozi.cz a do utm_​medium referral)

 

Všimli jste si i vy v poslední době změn ve zdrojích návštěvnosti? Dejte nám o tom vědět ve fóru.

Napsal / Kateřina Šmajzrová / 05. 10. 2016

Katka se panu Mergadovi stará o české texty, hlídá aby jim bylo rozumět a aby vás bavily. Taky točí videa a webináře pro ty, kdo jsou spíš na obrázky než na texty. Mimo to ráda chodí po horách a čte.

Komentáře

Dobrý den,
mohl bych se zeptat jaké doporučení pro značkování a poté efektivní vyhodnocování v Analytics byste doporučila pro Heureka.cz?

Díky,
Rex!

Rex / 10. 10. 2016 - 19:45

Heureka ve zdroji posílá subdoménu podle kategorie (např. kabelky.heureka.cz) případně doménu, pokud je přístup z některého ze satelitů Heureky (nejlepsiceny.cz nebo srovnanicen.cz), takže nedoporučuji pomocí UTM parametrů měnit zdroj. Přišly byste o rozlišení subdomén a satelitů.
Pokud změníte médium na “product” stejně jako u dalších vyhledávačů zboží, budete mít v Analytics statistiky všech “zbožáků” dohromady pod jedním médiem.
Další UTM parametry (utm_​campaign, utm_​term a utm_​content) můžete využít na vložení ITEM_ID, vlastní kategorie či názvu produktu podle toho, jak inzerci vyhodnocujete.

Vladimír Přichystal, Besteto.cz / 11. 10. 2016 - 12:34

Děkuji Vám, Vladimíre, za vyčerpávající odpověď.

Rex

Rex / 12. 10. 2016 - 19:57

Přidat nový komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Přidáním komentáře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.