nákupní chování Čechů a Slováků na internetu

Češi a Slováci jsou sice ze sousedních zemí s velmi podoným zázemím, ale jejich nákupní zvyky se nemusí vždy shodovat. Pricemania vytvořila průzkum o jejich naákupních návycích ve světě internetu. Dnes vám přinášíme pár zajímavostí právě z tohoto průzkumu. 

Portál pricemania.sk určitě netřeba nijak zvlášť představovat. Na jeho stránkách si můžete porovnat ceny zboží ze skoro 6 000 e‑shopů. V letech 2015 a 2016 vznikly dva průzkumy. Jejich cílem bylo zjistit, kolik Slováci a Češi tráví na internetu času, jaké zboží nejčastěji nakupují, které sociální sítě používají a jaké zařízení k připojení na internet používají. 

Slováci a Češi v průměru tráví stejné množství času na internetu, co je ale zajímavé je, že Češi se častěji připojují z domova Slováci z práce. Podle této informace je možné naplánovat přidání nového zboží nebo vytváření akcí v e‑shop tak, aby takové novinky zasáhly co nejvíc potenciálních zákazníků. 

Zdroj: pricemania.sk

Sociální sítě jsou už běžnou součástí našich životů. Pouze 11 % Slováků a 7 % Čechů sociální sítě nevyužívá. Inzerce na Facebooku proto už dnes není ničím novým. Pokud byste chtěli začít inzerovat na této síti, může pro vás být užitečná aplikace Feed Image Editor. Její hlavní výhodou je, že s její pomocí můžete upravovat obrázky zboží z e‑shopu, přidávat rámečky, pruhy či texty. Zajímavostí také je, že Instagram využívá 26 % dotazovaných Čechů a pouze 9 % Slováků. E‑shopy jsou oblíbenou formou nákupu — pouze 3 % Čechů a Slováků přes internet nenakupují. Mezi nejčastěji objednávané zboží potom patří elektronika a oblečení, následně kosmetika, spotřebiče a knihy. 

Zdroj: pricemania.sk

Slováci i Češi při nákupech přes internet zohledňují různá kritéria a na jejich porovnání používají zbožové srovnávače. Běžné je to pro 90 % Slováků a 88 % Čechů. V preferencích srovnávačů se ale obě skupiny liší, což je dáno i odlišnou strukturou zbožáků v obou zemích. Zatímco na Slovensku se o prvenství dělí Heureka a Pricemania,České republice vede Heureka. Při nakupování hledí Slováci zejména na cenu a rychlost dodání zboží, Češi dají na doporučení blízkých a hodnocení e‑shopů. Pro e‑shopy je tak důležité uvádět vedle popisu zboží také možnosti a rychlost dopravy, takové informace by jim proto ve feedu neměly chybět. S cenovou politikou vám potom může pomoci třeba aplikace Pricing Rank. 

Zdroj: pricemania.sk

Zajímavé také je, že Slováci si nejčastěji nechají doručit zboží kurýrem a platí v hotovosti, zatímco Češi upřesnostňují dodání od České pošty a za zboží platí převodem na účet, častěji také využívají odběrná místa.

Natália Saganová

Natálka v Mergadu začínala jako copywriterka, a proto na blogu narazíte i na její články. Teď ji nejčastěji uvidíte před hledáčkem kamery nebo jako hlavní organizátorku každoročního MergadoFestu. Šéfka copy týmu nepohrdne dobrým jídlem a ráda cestuje, nejlépe obojí dohromady. Je milovnice jógy, dobré knihy a tance.