Gemius zveřejnil výroční zprávu o polském elektronickém obchodu, která je hlavním zdrojem údajů o fungování e‑commerce v Polsku. Zjistěte, kudy se ubírá tamní online trh a přizpůsobte e‑shop aktuálním trendům. Máme pro vás stručný přehled.

Gemius zveřejnil výroční zprávu o polském elektronickém obchodu, která je hlavním zdrojem údajů o fungování e‑commerce v Polsku. Zjistěte, kudy se ubírá tamní online trh a přizpůsobte e‑shop aktuálním trendům. Máme pro vás stručný přehled.

Aktuální informace jsou základ úspěchu

Co ze zprávy vyplývá:

  1. 84 % Poláků používá internet, z toho 73 % nakupuje online (11% nárůst od roku 2019).
  2. Mezi nejčastěji nakupované výrobky patří oblečení a doplňky, obuv, kosmetika, CD, knihy, filmy či vstupenky do kin. Rostou i nákupy elektroniky, aut a nábytku.
  3. 3 z 10 Poláků nakupují v e‑shopech s mezinárodním zastoupením.
  4. Nejčastěji využívanou možností dopravy je doručení do schránky (61 %). Nejoblíbenější kurýrní společnosti jsou DPD, DHLInpost.
  5. Nejpoužívanějším způsobem vrácení zboží je bezplatná kurýrní služba přímo do domu (52 %). Nicméně 30 % Poláků nikdy nevrátilo objednávku.
  6. Poláci používají všechny možné způsoby platby od dobírky a bankovního převodu po platby přes BikQR. Nejčastěji používanou službou je PayU.
  7. Nejdůležitějšími faktory při rozhodování o nákupu jsou na prvním místě náklady na doručení a na druhém místě cena položky.
  8. V první čtvrtině roku 2020 byl zaznamenán největší nárůst v těchto sekcích: 26 % potraviny, 20 % gadgets, 20 % knih a 20 % zdraví a krása.

Známé polské zbožáky si upevnily pozici

  • Poměr sil mezi polskými zbožáky se nezměnil. Allegro upevnilo svoji pozici na trhu, v současnosti ho využívá 86 % respondentů. Druhé místo zaujímá secondhandový OLX (40 %).
  • Allegro je hlavním místem, kde Poláci nakupují elektroniku, oblečení, multimédia a nábytek.
  • Na mezinárodních trzích jsou nejvíce uznávanými srovnávači Zalando (oblíbená u uživatelů mezi 15 a 25 lety) a AliExpress (zejména u žen).

Prodávat online je v Polsku nutnost

Celkový dopad pandemie na polskou e‑commerce byl značný, ale stávající trendy nezměnil. Změnilo se však smýšlení mnoha provozovatelů kamenných obchodů, kteří si uvědomili, že přítomnost obchodu na online trhu je v současnosti nutnost. Kromě velkých obchodů se proto letos na online trh vydaly malé podniky.

Předešlé měsíce potvrdily, že v online obchodování spočívá velká síla, kterou je potřeba využít na maximum. Nemáte na domácí e‑commerce kam růst? Vydejte se polský trh. Mergado vás povede pomocí rad a tipů v rubrice Expanze e‑shopu do Polska a pomůže vám s inzercí na většině tamních zbožáků, mezi které patří Ceneo, eMAG či Skapiec.

Mohlo by vás zajímat:

Lukáš Horák

Lukáš se v Mergadu stará o většinu komunikace v češtině. Prostřednictvím blogu, e‑mailu a sociálních sítí pravidelně zásobuje čtenáře aktualitami z e‑commerce a novinkami a tipy z Mergada. Pokud zrovna není copywriterem, užívá si prosté věci jako badminton, výlety mezi utajené skvosty osmdesátkové hudby a plody moře podávané s červeným vínem.