Jaké změny v roce 2020 přinesla pandemie na polské e-commerce?

Už 73 % polských uživatelů internetu nakupuje online. Podle letošní zprávy IGE jejich počet meziročně vzrostl o 11 procent. Podívejte se, jaké další změny se na polském e‑commerce trhu za poslední rok udály, a přizpůsobte své podnikání trendům a preferencím nakupujících.

Už 73 % polských uživatelů internetu nakupuje online. Podle letošní zprávy IGE jejich počet meziročně vzrostl o 11 procent. Podívejte se, jaké další změny se na polském e‑commerce trhu za poslední rok udály, a přizpůsobte své podnikání trendům a preferencím nakupujících.

  1. Co se v roce 2020 stalo na polském trhu a jak toho využít
  2. Jaké jsou aktuální potřeby polských zákazníků
  3. Na co se v roce 2021 soustředit na polské e‑commerce
  4. Nastavujte inzerci pomocí Mergada

Nakupování v zahraničních e‑shopech získává v Polsku na popularitě

72 % polských uživatelů internetu nakupuje v domácích online obchodech. Oproti loňsku se však zvýšil počet Poláků, kteří provedli nákup ze zahraničních webů. To z velké části může znamenat nedostatečnou nabídku a kvalitu lokálních e‑shopů.

Pokud uvažujete, jak vaše služby vylepšit, máme pro vás několik tipů:

  1. Podporujte oblíbené a bezpečné platební metody. Online platba kartou je v současnosti základ. U populárních e‑shopů je velmi časté používání služby Blik.
  2. Nabízejte bezkontaktní doručení. Paczkomaty jsou pro svoji bezpečnost a ekologičnost nejrychleji rostoucí formou doručování objednávek.
  3. Inzerujte na zdejších srovnávačích zboží. Stále více nákupních rozhodnutí se děje ve fázi porovnání produktů. Nečekejte pouze, až uživatel přijde na váš e‑shop.
  4. Využívejte slevové akce. V průběhu roku připravujte lákavé slevy, o kterých budete nakupující dostatečně informovat. Pracujte se slevami pro stálé zákazníky i pro ty nové.
  5. Nepodceňujte sociální sítě. V současnosti už nejsou pouze lifestylovými médii, ale i tržišti s rostoucí zajímavostí pro uživatele.
  6. Usnadňujte nákup prostřednictvím moderních metod. Jednou z nejobvyklejších bývá bezpečné zapamatování dat z formulářů, které urychlí další nákupy.
  7. Nabízejte kvalitní procesy při vracení zboží. Zdlouhavá reklamace často vede ke snížení atraktivity e‑shopu.
  8. Sledujte chování návštěvníků webu. Pokud objevíte nedostatky, co nejdříve je opravte. Zamezíte tím opouštění obchodu před dokončením nákupu.
  9. Aktivně se zajímejte o zpětnou vazbu. Část toho, co vám neprozradí nástroje na sledování návštěvnosti, vám řekne sám uživatel.

Zajímá vás, na co všechno by se měl profesionální e‑shop při inzerci v Polsku v dnešní době soustředit? Přečtěte si články z naší rubriky Expanze e‑shopu do Polska. V průběhu pandemie jsme se efektivnímu online prodeji pomocí moderních a populárních metod pravidelně věnovali.

Zaměřte se na potřeby zákazníků

Preference nakupujících na internetu se mění. Abyste získali, nebo si udrželi vedoucí postavení na trhu, musíte je pochopit a dobře s nimi pracovat. To vidíme zejména v případě bezkontaktního doručování zboží, které pozitivně ovlivnilo přístup k technologiím u starších generací nakupujících.

Společnost PwC provedla podrobnou studii chování spotřebitelů před a po vypuknutí pandemie. E‑shopaři a marketéři díky ní snáze pochopí, jak se změnil život jejich zákazníků a co aktuálně očekávají od produktů a služeb.

Tato studie mimo jiné říká, že: 

  • 36 % utrácí více za média a zábavu
  • 35 % nakupuje potraviny online
  • 49 % je za určitých podmínek otevřeno sdílení svých údajů
  • 74 % lidí alespoň nějakou dobu pracuje z domova

Nedávný spotřebitelský průzkum ukazuje, že více než 74 % Poláků bude online nakupovat i po skončení pandemie. Ve srovnání se západoevropskými zeměmi má Polsko stále relativně malý počet online obchodů. Proto je na jeho e‑commerce trhu stále dost místa. Udělejte si jasno v tom, jak máte váš e‑shop co nejlépe připravit, a přidejte se k místním úspěšným prodejcům.

Na co se v roce 2021 soustředit při online prodeji v Polsku

V roce 2020 bylo vytvořeno téměř 11 800 e‑shopů, ale také více než 5 tisíc pozastavilo svou činnost. Z toho vyplývá, že se některé e‑shopy dokázaly přizpůsobit pandemické situaci a některé ne. To znamená, že určitá skupina spotřebitelů s negativními zkušenostmi může pochybovat o výhodách digitálního nakupování. Jak tedy provozovat internetový obchod a čemu věnovat zvláštní pozornost?

Jak si v Polsku stojí nákupy přes počítače vs. smartphony

K elektronickému nakupování používají Poláci nejčastěji notebook (74 %).

Dále:

2. smartphone (61 %)

3. stolní počítač (54 %)

4. tablet (27 %)

5. čtečka elektronických knih (3 %)

I když je v Polsku nakupování přes chytrý telefon zatím na druhém místě, neopomeňte svůj web optimalizovat pro rozhraní smartphonů. Oslovíte tak větší množství uživatelů a výrazně tím posílíte šanci dostat se na lepší místa ve vyhledávání.

Zrychlení online nakupování ovlivňuje požadavky na kvalitu dopravy

Zvyšující se životní tempo a schopnost nakupovat kdykoli znamenají, že zákazníci chtějí přijímat objednané zboží rychleji.

  • 36 % dotázaných Poláků očekává doručení následující den po zadání objednávky.
  • 35 % respondentů by chtělo mít zakoupené zboží v ruce do dvou dnů od provedení transakce. 
  • V den objednávky by svůj nákup chtělo obdržet 11 % respondentů. 

Jaké jsou nejpopulárnější kurýrní služby v Polsku:

  • DPD (26 %) 
  • DHL (25 %) 
  • InPost (15 %) 
  • žádná z uvedených společností (13 %) 
  • Pocztex (10 %) 
  • GLS (5 %) 
  • UPS (4 %) 
  • FedEx (2 %) 

Platby kartou postupně vytlačí dobírku

Poláci vnímají elektronické nakupování oproti tradičním nákupům jako levnější a výhodnější z hlediska možností místa a času jejich provedení. Poskytuje jim také více způsobů doručení a platebních metod. Ačkoli je v Polsku stále nejčastěji používaná platba na dobírku, zákazníci se stále více uchylují k automatickým online platbám.

Nejoblíbenějšími způsoby online plateb v Polsku jsou:

  • Okamžité online převody — Pay-by-link 
  • Kreditní karty Visa nebo Mastercard
  • eRatyPrzelewy24 “Koupit — platit později“
  • BLIK a mobilní platby 

Kde Poláci nejvíce hledají inspiraci pro nakupování

Hned za používáním sociálních médií jsou v Polsku při inspiraci pro nákup srovnávače zboží. Proto už ani v Polsku častokrát nestačí pouze provozovat e‑shop, ale inzerovat i na zdejších zbožácích.

Jaké jsou nejpopulárnější polské srovnávače zboží:

S Mergadem nastavíte inzerci pro známé polské formáty sami

Zvažujete expanzi na polský online trh? S Mergadem využijete formáty pro srovnávače zboží, které už používáte a převedete je na ty, které aktuálně potřebujete. S naším virtuálním správcem dokážete automatizovaně spravovat datové feedy. V Mergadu zvládnete inzerci e‑shopu spravovat sami – zrychlíte tím každodenní marketingové úkony a ušetříte náklady za práci programátorů.

Zpráva Elektronický obchod v Evropě 2020 společnosti Postnord ukazuje, že polský elektronický obchod se vyvíjí velmi dynamicky. Je tedy stále vhodným prostředím pro expanzi profesionálních e‑shopů i služeb. Poznejte, jaké návyky zdejší spotřebitelé získali během pandemie, rozjeďte svůj byznys podle aktuálních trendů.

Mohlo by vás zajímat:

Lukáš Horák

Lukáš se v Mergadu stará o většinu komunikace v češtině. Prostřednictvím blogu, e‑mailu a sociálních sítí pravidelně zásobuje čtenáře aktualitami z e‑commerce a novinkami a tipy z Mergada. Pokud zrovna není copywriterem, užívá si prosté věci jako badminton, výlety mezi utajené skvosty osmdesátkové hudby a plody moře podávané s červeným vínem.