Rozhovor: Martin Šimko (RobertNěmec.com) o SEO pro e-shopy

Martin ŠimkoKdo je Martin Šimko

3 roky pracuje Martin v digitální agentuře RobertNěmec.com na pozici SEO konzultanta. Zkušenosti sbíral od gymnázia, a tak dnes patří mezi přední české odborníky na SEO.

Mergado: Jak jsi se, Martine, dostal k marketingu na internetu?

Martin: Hrával jsem rád počítačové hry. S příchodem internetu jsem začal hrát on-line a dělat hrám internetové stránky. Když jsem udělal web, dal jsem na něj počítadlo Toplist. A viděl fakt nízkou návštěvnost. Tak jsem dostal chuť na ty stránky někoho přivést. Začal jsem u výměny ikonek. To v té době frčelo. Pak jsem objevil Google Analytics a přišel na to, že někdo přichází ze Seznamu, někdo z Google... Tak jsem se tomu začal věnovat víc. A pak jsem začal dělat weby pro klienty, a ti už na návštěvnost a výkon tlačili.

Takže ty jsi začínal jako tvůrce internetových stránek?

Přesně tak. Nejdřív jsem byl kodér, pak PHP vývojář, pak něco mezi. A pak mne to přestalo bavit a šel jsem k marketingu, u kterého jsem zůstal.

Jak dlouho se už marketingu věnuješ?

Začínal jsem v 16 letech. Když mi bylo 18, založil jsem si živnost. Do toho jsem dělal u nás v Bystřici nad Pernštejnem plavčíka. Ale toho jsem pak nechal. SEO vynášelo víc a dalo se dělat z domu za deště :)

RobertNěmec.com byla první společnost, do které jsi nastoupil?

Osobně ano. Bylo pár firem, pro které jsem před tím pracoval na dálku.

To děláš SEO už dlouho. Jak se za tu dobu změnilo?

Změnilo se hodně. Vyvíjejí se vyhledávače a SEO se vyvíjí s nimi. Dříve bylo hodně technické. Méně se myslelo na uživatele. Dnes nemůžeš dělat SEO samostatně. Musíš myslet na celou obchodní účinnost webu.

Je SEO pro e-shopy specifické?

Určitě. Jsou zde postupy, které platí obecně, třeba úpravy kategorií nebo požadavky na produktové stránky.

Je tedy SEO pro e-shopy „šablonovité“?

Ano, dá se to tak říct. Každý e-shop má ale samozřejmě svá specifika – technická omezení systému, oborové zaměření...

Najdeš i další specifika?

Třeba že běžný e-shop má tisíce stránek se zbožím. Když budeš na webu propagovat třeba malou kavárnu, budeš mít stránek jen pár.

Je tedy marketing pro e-shop jednodušší než pro tu malou kavárnu?

To záleží na oboru a konkurenci. Propagovat kavárnu v Praze v centru může být složitější než e-shop s unikátním zbožím.

Jak se díváš na black hat SEO?

Když jde SEO konzultant na tenký led, musí to klient schválit a vědět o tom. Navíc musí konzultant myslet na to, aby jeho dnešní práce nezpůsobila za rok či dva penalizaci.

Je něco, co jsi pro klienta udělat odmítl?

Ano. Několikrát. Třeba když si klient udělal deset tisíc stránek s klíčovými slovy a TOP městy ČR a neřekl mi o tom. Potom jsme museli začít hasit požár.

Napadne tě i další příklad?

Dále mají klienti zkreslené představy o získávání zpětných odkazů. Někdy nám řeknou: „...tady máte rozpočet a odkazy nakupte...“. Já ale zastánce nákupu odkazů nejsem. Odkazy lze získat lepším a trvalejším způsobem.

Vyznáváš tedy pojem link building? Vytváříš odkazy záměrně?

Ano. Odkazy hrají v SEO stále roli. Ale snažím se, aby odkazy přinášel i další hodnotu. Například jsme nastavili monitoring diskusí a klient pod názvem své firmy radil lidem. Na jedné z diskusí nám pak nabídli celou vlastní poradnu.

Existují, i po nástupu Facebooku, živá diskusní fóra?

Ano. Pro maminky, o počítačových hrách... Facebook část uživatelů odčerpal, ale stále jsou komunitky, které se drží.

Jaké máš zkušenosti s publikováním na fórech pod jménem klienta?

Hodně to záleží na oboru klienta. My konzultanti většinou nejsme v daném oboru experti. Pokud jsou dotazy opakované, tak se je postupně naučíme řešit, ale pokud jsou specifické, tak si vystupovat za klienta netroufneme.

A daří se vám klienty učit se zákazníky komunikovat osobně?

Ano. Pracovali jsme např. pro e-shop, kde bylo několik produktových specialistů. Připravili jsme pro ně školení copywritingu. První tři měsíce jsme jim dávali zpětnou vazbu na texty, které psali a mělo to dobré výsledky.

Jsou klienti, kteří sice poptávají SEO, ale nakonec přijdete na to, že potřebují něco jiného?

Samozřejmě. Když klienta analyzujeme, často zjistíme, že má dlouhou dobu dodání, mezery v nabídce... Nestačí dělat pouze technické SEO. Je třeba, aby klient fungoval jako celek.

A není to tak, že mají klienti od SEO nereálná očekávání?

Mohou a nemusí. Je to kus marketingu, který bylo třeba nějak pojmenovat. Zda mu říkáme SEO, inbound marketing, nebo „SEO optimalizace“, není z mého pohledu moc důležité. Důležité je získat klientovi více relevantních návštěvníků a zvýšit zisky.

Znám tě, Martine, jako SEO konzultanta. Děláš i něco jiného? Čemu se věnuješ nejvíc?

Práci mám rozdělenou na tři části. První je SEO. Od analýzy klíčových slov přes technické analýzy internetových stránek až po analýzu práce s obsahem. Druhá je analytika. Pomáhám s ní kolegyni Kláře, která šla na mateřskou dovolenou. A třetí jsou vyhledávače zboží. Takže práce s Mergadem. Nejvíce času ale stále věnuji SEO.

Jak se ti s Mergadem pracuje?

Je to super nástroj. Používám ho jak pro správu inzerce, tak třeba pro zjišťování kolik produktů má e-shop skladem.

Nač potřebuješ informace o skladové dostupnosti?

Když jsou na Heurece stížnosti a já nemám přístup do administrace e-shopu, tak snadno zjistím, jak jsme na tom. Anebo když v e-shopu nemají ty správné statistiky. Pak je to v Mergadu rychlejší.

To jsem rád, Martine, že jsi v Mergadu našel právě toto uplatnění.

O e-shopu zjistíš v Mergadu ledacos. Mít občas feed konkurence by bylo zajímavé.

Co bys tam hledal?

Všechno – cenotvorbu, dostupnost, popisky produktů,... Upravoval bych své ceny... ale to umí Mergado v Pricing Monitor vlastně taky.

A nebojíš se reakce klienta? Někdy říkají lidé, že chtějí vědět vše, ale když ty informace dostanou, pak neudělají nic.

To máš pravdu. Když třeba vidíš, že je o zboží zájem a e-shop ho nemá skladem, někdy není lehké klienta donutit, aby ho naskladnil. Jindy není problém u nich, ale u dodavatele. Právě řešíme situaci, kdy je dodavatel z Německa a zboží se objednává jednou za týden. A když se trefíme do dne, kdy zboží není ani v Německu, tak se vše posouvá zase o týden a my můžeme čekat třeba 14 dní, než zboží dorazí.

Jaké technologie při své práci používáš?

Snažím se najít nástroje na všechny práce, které se opakují. Hodně pracuji v Pythonu, kde třeba zpracovávám výstupy z nástrojů pro analýzu odkazového profilu. Jde to i na Macu, na kterém pracuji. Super je Screaming Frog, který se hodně zlepšil. Mám spoustu pluginů do prohlížeče Chrome a hodně věcí udělám v Google Spreadsheet.

Co bych měl dělat pravidelně, měl by řešit stroj. Ušetří to práci nám a peníze klientovi.

Jakému tématu se věnuješ nyní víc?

Říkám tomu entitní SEO. Zajímá mě, jak se Google snaží pochopit objekty, jako osoby, firmy, nebo značky. Zajímá mě, jak spojuje různé informace v jeden celek. Tím Google ruší anonymitu na internetu. Upřednostní pak všechny, kdo budou mít silnou značku. Upřednostní subjekty s tradicí a historií.

...přijde mi to jako další krok oproštění se od technické stránky SEO směrem k marketingu, který jsi zmínil prve...

...ano, dá se to tak říct. Technické pozadí za tím vyhledáváním bude vždy, ale silný marketing bude stále větší plus.

Co říkáš, v souvislosti s tímto propojováním, na internet věcí?

Bude to nášup. Poslední dobou nosím tenhle náramek. Sleduje mé životní funkce, kolik ujdu kroků, jak spím, kolik spálím kalorií...

...nebojíš se úniku dat?

Těchto ne. Jsou ale věci, které bych takto zpracovávat nechtěl.

A neblíží se doba, kdy při sjednávání pojištění vyfasuje člověk takovouhle mašinku a pojišťovna řekne „Teď to budeš týden nosit, a pak ti stanovím výši pojistného na životní pojištění?“

Martin: To by bylo. Myslím, že se k tomu blížíme.

Mergado: Děkuji ti za příjemný rozhovor, Martine.

 

Přidat komentář