Rozhovor: Michal Studený a Pavla Holomková (4every1.cz) o vývoji e-shopů

Kdo jsou Michal Studený a Pavla Holomková

10 let je Michal spolumajitelem brněnské marketingové a vývojářské agentury 4every1 s.r.o. Pavla pracuje ve 4every1 jako marketingová specialistka. Stará se o PPC reklamu a vyhledávače zboží. Pokud jste o této firmě dosud neslyšeli, tak vězte, že dodává e-shopy a weby na klíč už 10 let.

Pavla Holomková a Michal Studený z marketingové agentury 4every1.cz

Pavla Holomková a Michal Studený při našem povídání v sídle marketingové agentury 4every1.cz v Brně.

Michale, mohl bys prosím 4every1 stručně představit?

Jsme softwaroví vývojáři. Začínali jsme u jednoduchých webovek, přes složitější e-shopy až po zakázkový vývoj, kterým se zabýváme dnes.

Jak dlouho je 4every1 na trhu?

Bude to 10 let.

Vím o tobě Michale, že 4every1 spoluvlastníš s Martinem Dimovem. Jak vám spolupráce dvou autorit šlape?

Máš pravdu, na začátku 4every1 jsem stál já se svým společníkem. Měli jsme jasně rozdělené role a máme dodnes. Proto nám spolupráce funguje výborně, což se ostatní diví. Říkají „...jak spolu můžete vydržet?...“ ale my spolu nemáme problém. Já mám na starosti obchod a kolega vývoj. Tak se nepleteme do práce navzájem.

Začínali jsme ve dvou v roce 2004. Klientům jsme měli co nabídnout, takže se nám dařilo je získávat už od začátku. Benefitem k IT byla kvalitní grafika a na ní jsme to postavili. Hezké obrázky klienti ocení nejvíc.

Získali jsme divizi Walmarku - Aminostar. Tomu jsme dělali kompletně nový brand. A díky tomu se nám rozjela grafická divize. Přibrali jsme dalšího společníka a dnes máme grafické a kreativní studio Feo Patito.

To nám dalo jiný pohled na spoustu věcí. Víc jsme se začali zabývat UX. Potřebovali jsme totiž do těch „pěkných obrázků“ napasovat taky funkčnost. Což je velmi častý boj s klientem.

Takže 4every1 je členem skupiny firem...

...spolu s grafickým studiem, účetní firmou, prodejci pneumatik. V dalších firmách máme podíly. Takže, jsme softwarový vývojáři, jsme markeťáci - analytici, jsme grafici.

Sídlo makretingové agentury 4every1 v Brně.

Marketingová agentura 4every1 sídlí v Brně Tuřanech. Díky velkému billboardu ji nepřehlédnete.

Změnila se za těch 10 let česká e-commerce?

Ano. Poslední léta vidím velký přesun pozornosti směrem k analytice. Jak ve vývoji, tak v práci lidí. Práce markeťáků, kteří prošli naší firmou, má dnes blíž k analytice a vývoji, než k administrativě, což bývalo dřív.

Vidíš vedle analytiky i další trendy?

Třeba v integraci e-shopů s technologiemi třetích stran.

Mohl bys zmínit příklady technologií, se kterými své e-shopy propojujete?

Pohoda, Money, Altus Vario, Abra, Navision... dokážeme napojit téměř cokoliv.

To jsou ERP systémy. Co zmíněná analytika?

Dříve jsme programovali vlastní nástroje pro analytiku. Dnes používáme hlavně Google Analytics. Ale těch nástrojů je stále víc. A jsou čím dál více sofistikované. Klienti, co si chtějí dělat věci na koleně sami, naráží na své vědomosti. Mají spoustu jiné práce. My jim říkáme: „...Jsi odborník na svůj obor, starej se o svůj produkt a my jsme tu od toho, abychom se ti starali o marketing...“

A sem zapadá Mergado, Pavlo?

Ano. A zapadá luxusně. Vyhledávače zboží jsou hodně o testování a analytice, a to klient vlastního programátora nezaplatí. V tom vidím veliký přínos Mergada. A taky ve zefektivnění práce. Klient je sice někdy překvapen, že je třeba platit za Mergado něco navíc, ale ve výsledku zaplatí mnohem méně za práci. Tak se mu to vyplatí.

V jakých programovacích jazycích vyvíjíte?

V PHP.

To je hodně rozšířený jazyk. Jak u vás, Michale, fungují licence na vytvořené aplikace? Je klient vlastníkem kódu?

Ano, klient je majitelem kódu. Může si s ním dělat, co chce.

Pro jaké klienty pracujete? Můžeš uvést reference?

Pro Delikomat jsme vytvářeli klíčové vizuály, web, e-shop včetně speciálních aplikací na servis a správu jejich prodejních automatů. AXA-pneu pracuje s obrovskou databází produktů a web je našlapaný spoustou nových technologií. Díky vysoké automatizaci procesů zvládne ten e-shop obsloužit spoustu objednávek s minimálními náklady na zaměstnance. Jsme provozovatelem serveru Vidímtě.cz. Ten monitoruje vozový park - sleduje pohyb zemědělských vozů po jednotlivých půdních blocích...

To jsou velké a zajímavé projekty. Znamená to, že se 4ever1 specializuje na velké firmy?

Pracujeme pro každého.

I pro člověka, který podnikat doma z obýváku a na marketing vyčlení 2.000 Kč měsíčně?

Máme ve správě malinkaté e-shopy, kterým se snažíme vyjít vstříc. Ti platí i 1.500 Kč měsíčně za správu. Na druhou stranu si myslím, že těch 1.500 Kč je na podnikání málo. Říkám klientům, ať si za ty peníze radši koupí večeři. On se trh v e-commerce za poslední dva roky totiž strašně změnil. Je sofistikovanější, je složitější, je tam mnohem více konkurence, kvalitní konkurence a není to tak, že si pořídím e-shop a on mi bude automaticky fungovat.

Cílovým zákazníkem 4every1 je firma, která to vidí s byznysem vážně. V konkurenci, která narostla, je to důležité. Dnes nejde dělat podnikání z obýváku. Před pěti lety jsme měli velké množství maminek na mateřských a lidí, co chtěli podnikat. Dříve říkali, tady máte peníze, udělejte nám e-shop. My pak budeme vydělávat a nebudeme se muset o to podnikání starat. To už dnes neplatí. Aby e-shop fungoval, klienta potřebujeme.

Pavlo, Michale, děkuji vám za příjemné povídání.

Přidat komentář