Rozhovor o marketingu s Michalem Legierským 

Kateřina Šmajzrová
13. 9. 2017
5 minut čtení
Rozhovor o marketingu s Michalem Legierským

Po nedávném výletu do agentury PROFICIO a RobertNemec jsme se tentokrát vydali do nového sídla další certifikované agentury PeckaDesign. Po prohlídce kanceláří jsme si povídali s marketingovým specialistou z “Pecky”, Michalem Legierským. 

 

Po nedávném výletu do agentury PROFICIO jsme se vydali i do nového sídla další certifikované agentury, tentokrát PeckaDesign. Po prohlídce PeckaHouse jsme si povídali s marketingovým specialistou z “Pecky”, Michalem Legierským

Ahoj Michale, mohl bys nám představit vaši agenturu?

Tedy PeckaDesign – začal bych tím, že jsme vývojářská a marketingová firma se zaměřením na e‑shopy. Neděláme prakticky nic jiného, děláme to dlouhá léta a myslím, že jsme v tom docela dobří. Máme zajímavé klienty, kteří s námi spolupracují. Mezi největší jména patří Megapixel nebo lékárny Benu, pro ty děláme aktuálně nejvíc věcí, dále potom třeba Countrylife.

Kromě samotného vývoje e‑shopů je i spravujete pro klienty?

Ano, máme je pod svou střechou a děláme pro ně i další věci, snažíme se je držet technologicky na špičce. Pracuje na tom tým vývojářů, kteří se zajímají o novinky a aplikují je. Jinak tomu není ani u marketingu.

Berete pod sebe jako marketingová agentura i e‑shopy, které jste nevyvinuli?

Ano, ale většina e‑shopů, kterým marketing zajišťujeme, běží na našem redakčním systému. Část marketingových klientů má však vlastní řešení. 

Když jsi mluvil o tom, že se snažíte držet technologicky na špičce, tak můžeš uvést příklad, který to ilustruje?

Nejsem sice programátor, ale myslím, že hlavním devízou je variabilita řešení a snaha neustále vylepšovat dosavadní technologie – klienti přijdou s tím, co chtějí, a my jsme schopni jim to naprogramovat a neustále vylepšovat.

Jaké jsou tedy nejčastější požadavky klientů při tvorbě e‑shopu? 

To asi nelze paušalizovat. Klienti očekávají pokaždé něco navíc a my jim to jsme schopni dodat. Naše e‑shopy jsou unikáty – žádný není stejný. Stavíme sice na stejném základu, ale potom se weby ve funkcionalitě rozcházejí. Typickým příkladem je Megapixel, který kolem svého e‑shopu s pomocí Galerie vybudoval celou komunitu. 

Za každým novým e‑shopem je tak práce celého týmu. Jak v něm fungujete? Jaké je vaše workflow?

Naše workflow je pěkně vysvětlené na webu. Nejprve je nápad – ten dají dohromady naši projekťáci spolu s klienty na workshopech — těm přikládáme velkou váhu. Následuje design, který se přenese do technologií, pak je marketing a vyhodnocení. Naši klienti jsou často mile překvapeni, jak tu tým funguje a že se na projektu podílejí lidé z různých oborů. 

Na konečném produktu se tedy podílí hodně lidí.

Přesně. U nás to funguje tak, že máme projekťáky, kteří zajišťují veškerou komunikaci s klientem, tedy e‑shopem, pak tam jsou kodéři, UX, grafici, samozřejmě také programátoři.  I my z marketingu přispíváme svými nápady do vývoje. 

Jak dlouho trvá vývoj e‑shopu?

Je to běh na dlouhou trať, klidně i rok. Pokud má být e‑shop na úrovni, tak to není hned. 

Jak vypadá váš feed, který exportujete pro zbožové srovnávače?

Naše feedy už jsou rovnou dělané pro jednotlivé služby a v případě potřeby je v rámci individualizace řešení ohýbáme dle potřeby. Náš redakční systém umožňuje některé úpravy provádět u sebe, takže ven může jít feed s pěknými daty — neztrácíme tak čas složitými úpravami.

Jste certifikovanou agenturou Mergada, k čemu ho používáte když to není konverze feedů?

Mergado se oboru věnuje dlouhou dobu a je o krok napřed. Já Mergado typicky používám na vybírání skupin produktů, které následně zahrnuji do pravidel a usnadňuji si tak vytváření akcí, to dělám prakticky denně. Pak ho používám na párování, to je šikovná věcička, a přínosem je i Data Owl, který mi šetří spoustu práce s analytikou. Nic takového zatím my zatím neplánujeme a hodně se mi líbí spojení Google Analytics s Heurekou na jednom místě, to je hezká věc.

Co všechno u vás v PeckaDesign znamená práce s daty?

Záleží jak v čem. Pokud jde o marketing, data si taháme z GA kam potřebujeme a kombinujeme je s čísly dalších systémů. Minimálně já to tak ve zbožácích mám. Používáme statistiky z kamenných prodejen, Google Analytics, data o prodejnosti, trendovosti, sezónnosti, z Googlu, ze Seznamu i z jiných makretingových kanálů. Zrovna u zbožových srovnávačů jsou pro nás data odrazový můstek pro práci. 

Používáš také Google trendy a Seznam reportér?

Na tyto informace koukáme, nicméně větší váhu přikládám historickým datům e‑shopu. Ale když je nemám, třeba když jde o nový e‑shop, tak je to dobrá volba. 

Dokázal bys popsat konkrétní využití Data Owlu?

Je to obrovská úspora času ve chvíli, kdy potřebuji najít informace o jednom produktu na Heurece, porovnat je s daty o prodejnosti z GA a s tím, co vygeneruje Sortiment report. V Data Owl to vidím na jednom místě. Chodím se do něj dívat hlavně pro to, abych věděl, jak pak dál s produktem pracovat. Data Owl máme zavedený u vybraných klientů a nemůžu si to vynachválit.

Dokážeš říct přesně, jaká je úspora času?

Nemůžu to paušalizovat, ale řekl bych, že z každého produktu, na který se potřebuji tímhle způsobem podívat, tak postaru by mi to zabralo 5 minut, s Data Owlem je to minuta.

Zpátky k Mergadu. Dá se podle tebe použít u všech e‑shopů?

Používáme ho často a myslím, že jeho využití není limitováno. Řekl bych, že se dá použít úplně všude. Otázkou je, jestli se to danému e‑shopu vyplatí, v případě, že nabízí pár desítek produktů. Používáme ho hlavně u e‑shopů, které mají větší šíři produktových detailů a lépe se s nimi pak pracuje. 

Používáte ho i pro slovenské e‑shopy?

Ano, máme ho nasazený i u některých e‑shopu inzerujících na Slovensku.

A je to srovnatelné s použitím u nás?

Používáme ho často na překlady kategorií z češtiny do slovenštiny a ten princip je stejný.

PPCčka jako další kanál vedle zbožáků děláte taky?

Také a hodně. Pecka historicky klade na PPC kampaně velký důraz.

Jak ten kanál hodnotíš, i do budoucna? Jaký je podle Tebe výhled?

Z obecného hlediska bych řekl, že je to pro nás momentálně nejdůležitější kanál, stará se o něj dost lidí, máme na ně velký focus. Snažíme se držet trendů, protože to je obor, který se hrozně rychle proměňuje, je tam velké množství informací a změn v krátkém časovém horizontu, což dělá často lidem problémy. 

Používáte i automaty?

Rozhodně, podobně jako u srovnávačů, tak i u PPC používáme různé scripty, vlastní nebo převzaté. Také se zabýváme autoreportingem. Vždy ale chceme mít automatizační nástroje alespoň pod částečnou kontrolou, abychom měli přehled co se na pozadí děje. 

 

Děkujeme za rozhovor!

 

 

Kateřina Šmajzrová

Katka se panu Mergadovi stará o české texty, hlídá aby jim bylo rozumět a aby vás bavily. Taky točí videa a webináře pro ty, kdo jsou spíš na obrázky než na texty. Mimo to ráda chodí po horách a čte.