S Mergadem do zahraničí: Slovensko

Článek zveřejněn 22. 03. 2018
| 4 minuty čtení

Po tom, co jsme se v první části našeho seriálu podívali na možnosti, které nám nabízí česká ecommerce, se dnes už skutečně podíváme za hranice. Zaměříme se na naše slovenské sousedy. Slovenské online obchodování se tomu českému do velké míry podobá – aby také ne, když zde fungují obdobné zbožové srovnávače, e‑shopová řešení, dopravci atp. Částečně je však slovenská ecommerce stále ne zcela zmapovaným prostředím, ve kterém se dá najít množství volného prostoru právě pro vaše podnikání.

Slovenská ecommerce scéna se každým rokem zvětšuje. Za minulý rok byl její obrat 937 miliónů euro. Tento odhad uveřejnila Heureka. Taktéž odhadla počet e‑shopů na 11 000, což je o 19 % víc než minulý rok. Z vyhledávačů zboží se nejčastěji používá právě Heureka. Silným ecommerce hráčem je taky Aliexpress.com nebo Alza.sk. Tato data uvedl Tomáš Braverman ve své prezentaci na Ecommerce Expo. Slováci online nakupují zejména jídlo, oblečení a kosmetiku.

Důležité zbožové srovnávače

Na Slovensku se neobejdete bez Heureky. Podle stránky similarweb.com měla Heureka za únor 2018 12,89 miliónů návštěv. V prosinci, kdy je hlavní nákupní sezóna, dokonce 18,7 miliónu. Tento srovnávač zboží nabízí vše od kosmetiky a oblečení po spotřební elektroniku, zahradní sortiment či auta. Abyste měli dobré výsledky na Heurece, je potřeba mít své zboží správně zařazené do patřičných kategorií. Pro takovéto úpravy je tu Mergado.

Jaké další srovnávače má cenu na Slovensku vyzkoušet?

  • Najnakup.sk – na druhém místě za Heurekou se drží tento vyhledávač, který také nabízí rozsáhlé spektrum zboží
  • Pricemania.sk – na třetím místě se nachází pricemania.sk, na které můžete taktéž inzerovat s téměř jakýmkoliv zbožím
  • Google Nákupy – vyhledávání zboží na Google je na Slovensku spuštěno od roku 2019 a vyznačuje se jinými požadavky na e‑shop než většina ostatních vyhledávačů zboží (v Mergadu jsme na to připravili speciální převodník)

Specializované zbožové srovnávače

Kromě klasických zbožových srovnávačů, kde můžete inzerovat vše od praček po kosmetiku, najdete na Slovensku i několik specializovaných srovnávačů. Ty čím dál více získávají na oblibě. Pokud nabízíte relevantní zboží, je pro vás inzerce na těchto zbožácích více než na místě. Jejich zákazníci často ví, co chtějí. Na specializovaných zbožových srovnávačích tak kromě hledání inspirace často rovnou uskuteční nákup.

  • Glami.sk – tento srovnávač se zaměřuje zejména na oblečení a všechno, co se týká módy, jako je obuv, bižuterie či kabelky
  • Favi.sk – se primárně specializuje na nábytek a bytovou dekoraci, vedle toho tu najdete i koupelnový či zahradní sortiment
  • Biano.sk – se podobně jako Favi specializuje na nábytek a dekoraci, najdete zde také zboží pro stavbu a rekonstrukci

Formáty podporované Mergadem

Mergado podporuje 25 slovenských formátů. Jejich přehled společně s podporovanými formáty pro další státy najdete zde.

Dopravci a druhy plateb

Na Slovensku najdete několik druhů dopravců. Mezi ty oblíbené stále patří Slovenská pošta. Konkurencí jí jsou soukromé subjekty jako PPL, DPD či Zásilkovna. Do obliby se čím dál tím víc dostává osobní odběr. Hlavním rozhodovacím faktorem je přirozeně rychlost doručení zboží a přehlednost expedice.

Slováci stále rádi platí v hotovosti či dobírkou. Obliba plateb online kartou či bankovním převodem však každý rok podstatně narůstá.

Trendy pro rok 2018

Na středoevropském trhu se v počtu e‑shopů na počet obyvatel drží Slovensko na druhém místě za Českou republikou. Na Slovensku se silně projevuje trend nakupování z mobilních zařízení. Předpokládá se, že v blízké době ještě poroste. Změny v roce 2018 přinese také nástup GDPR. O této problematice jsme psali zde.

Obliba online nakupování také znamená nároky na jednoduché vrácení či výměnu zboží. Je proto dobré nezapomenout ani na kamenné prodejny a jejich propojení s online nákupem.

Vlivy a trendy, kudy se ecommerce bude ubírat, se neliší od těch, které čeká západní Evropa. V předchozím článku jsme nastínili možnosti, které přináší mobilní a responzivní web, sociální média, platby na míru či personalizace.

Dalším skloňovaným pojmem je virtuální realita, která v online nakupování představuje silný nástroj, jak zákazníkům v teple domova komplexně představit vaše zboží. Tento trend, který se na západě začíná pomalu rozšiřovat, přináší nový rozměr pro marketing a komunikaci se zákazníkem. Pokud ukážete nápady, jak spolu kombinovat vaše zboží, poskytnete tak svým zákazníkům výjimečný důvod, proč se na vaše stránky vracet.

Další způsob, který ulehčuje nákupní proces a je stále rozšířenější, jsou chatboty. Jejich výhod využívá například e‑shop zoot.sk, jenž vám na základě kritérií, které do nich zadáte, pomůže vyhledat zboží na jejich webu.

Tipy na závěr

Na Slovensku je průměrné daňové zatížení 20 %. Při vaší práci vám může pomoci Slovenská asociácia pre elektronický obchod nebo např. facebooková skupina Marketingová poradňa pre e‑shopy Sk a CZ.

Napsal / Natália Saganová / 22. 03. 2018

Natálka v Mergadu začínala jako copywriterka, a proto na blogu narazíte i na její články. Teď ji nejčastěji uvidíte před hledáčkem kamery nebo jako hlavní organizátorku každoročního MergadoFestu. Šéfka copy týmu nepohrdne dobrým jídlem a ráda cestuje, nejlépe obojí dohromady. Je milovnice jógy, dobré knihy a tance.

Komentáře

Google Nákupy pro SK trh jsou v přípravě a brzy budou spuštěny.

David / 22. 03. 2018 - 14:41

Přidat nový komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Přidáním komentáře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.