Zbožáky loni a letos

Zbožové srovnávače a vyhledávače jsou dlouhodobě zajímavým nástrojem inzerce – v tom se nic moc nezměnilo. Žádná velká překvapení se nekonají ani na poli jednotlivých srovnávačů, ale možná v nich objevíte svého černého koně pro rok 2017! 
 
Pro všechny následující srovnávače nabízí Mergado vytvoření XML feedu, se startem na novém hřišti vám tedy pomůžeme.
 

Stálice zbožákového nebe

Pomyslný triumvirát vládců zbožáků není potřeba nijak šířeji představovat. Pojďme si tedy jenom připomenout, jak se loni rozvíjeli a co od nich můžeme očekávat do budoucna. 
 

Nejnavštěvovanější vyhledávač na českém trhu loni koupila společnost Rockaway, čímž rozvířila debatu o své nezávislosti vůči dalším subjektům této společnosti (např. Mall.cz). V praktické rovině se změnilo několik věcí:
V lednu 2017 přešla Heureka na protokol HTTPS, přečíst si o tom můžete třeba tady.
 
I pro letošek se dá očekávat, že si Heureka ukousne podstatnou část koláče české e-commerce, spojení s Rockaway jí podle dostupných čísel neublížilo. 
 

Dalším tradičním hráčem je Zboží.cz, které loni přešlo na nový formát XML feedu. Spolu s ním přibylo pár novinek v administraci, z nich zřejmě největší byla vizuální proměna kategorie Móda, jež se nyní blíží třeba stylu Glami. Kromě toho:

Podle statistik NetMonitoru si letos Zboží.cz v meziročním srovnání mírně polepšilo, můžeme být tedy zvědaví na další kroky, které parta kolem Milana Šmída v pomyslném „souboji“ podnikne. 
 

I Google Nákupy letos posilovali svou pozici a do budoucna můžeme očekávat, že ještě porostou. Jednou z největších novinek je zavedení Zákaznických recenzí, podobných těm na Heurece (mimochodem část hodnocení dodává i sama Heureka). 

Menší hráči

Srovnávač přidružený k Heurece, kterému sice pomalu klesá návštěvnost, ale i 21 milionů návštěv ročně může být v některých segmentech velmi zajímavou příležitostí. 
 

Loni změnilo majitele, což bohužel nezabránilo postupnému poklesu návštěvnosti (viz tabulka na konci článku). Mergado ale řadu feedů pro tento srovnávač zpracovává, vyzkoušet ho tak můžete i vy.

Hyperzboží svou pozici na trhu trvale ztrácí, od loňska zaznamenalo propad o více než 50%. S konkrétním produktem na něm ale pořád můžete uspět. 
 

   

Menší srovnávače, pro které umí Mergado připravit výstupní feed. Srovnáme.cz se hodně podobá Heurece, má kolem sebe další služby (jako je Balíkobot) a píše dva blogy. CoChceš sází na vlastní design a obrázky. 
 

Specialisté

Tematické vyhledávače se v poslední době snaží vydobýt své místo na slunci – a podle ohlasů se jim to docela daří. Ani u jednoho z nich bohužel nemáme k dispozici relevantní data (často i proto, že jde o nováčky na trhu). I tak si je ale dovolíme zhodnotit. 
 

  

E-shopy, které prodávají módu a módní doplňky, by tyto dva vyhledávače rozhodně neměly minout. Oba přistupují k inzerci oblečení jinak než k ostatnímu sortimentu a tento přístup se, zdá se, vyplácí. Velké obrázky, možnost vytvářet kolekce a sety je z jedné strany lákadlem pro zákazníky a ze strany druhé velkou příležitosti pro e-shopy přemýšlet o svém zboží jinak a nabídnout ho dostatečně atraktivně. 
 

  

Podobnou strategii – tedy důraz na vizuální stránku v kombinaci se sociálními funkcemi (lajkování, sdílení) – razí i vyhledávače Favi a Biano. Oba se zaměřují na vybavení bytu a doplňky a oproti ostatním vyhledávačům nabízí produkty skrze fotografie interiérů, ve kterých si zákazník zboží lépe představí. 
 

Tabulka návštěvnosti některých srovnávačů

zdroj: NetMonitor
 
  2015 2016 rozdíl podíl na trhu
heureka.cz 193 033 688 183 062 206 -5,17 60,71
zbozi.cz
91 444 885
92 103 779 0,72 30,54
srovnanicen.cz
23 786 402
21 749 445
-8,56 7,21
hledejceny.cz
5 552 430
4 042 425 -27,2 1,34
hyperzbozi.cz
1 444 591
579 680 -59,87 0,19

 

 

Přidat komentář