Rozhovor: Direto.cz – one-man vyhledávač zboží — 2.část

Jakub Nožička
26. 3. 2014
4 minuty čtení

Druhá část rozhovoru s Martinem Novotným, majitelem a programátorem vyhledávače Direto.

Zde najdete první část rozhovoru s Martinem Novotným, provozovatelem vyhledávače zboží Direto.cz.

Měnil jste tarify za chodu?

Pokud byl eshop registrován, a měl už nastavenou nějakou verzi tarifu, tak mu zůstala. Na druhou stranu v případě, že e‑shop měl roční tarifikaci a zaplatil první rok, dál už jsem jej nekasíroval. Možná to nebylo obchodně dobré řešení, ale než to zpětně dohledávat, fakturovat a řešit, jaký kdo měl tarif a co zaplatil a co ne, tak jsem to radši nechal být. Nikdo na tom nikdy nebyl tratný. Nestalo se, že bych někomu měnil tarif s tím, že to bude pro ně nevýhodnější než dříve.
 
Minulý měsíc proběhla poslední aktualizace tarifů, kdy si eshop může vybrat, jestli chce affiliate systém nebo jestli chce platit za prokliky do eshopu, přičemž se platba za proklik odvíjí od ceny zboží.

Jaká je výše ceny za proklik?

Ceny za proklik jsou odstupňovány podle ceny zboží, na které bylo kliknuto. Nejnižší cena za proklik je 0,30 Kč při kliknutí na zboží s cenou do 100,- Kč. Maximální cena je 1,- Kč, která je pro zboží s cenou nad 2000,- Kč. Důležité je ale říci, že internetové obchody mají půl roku na vyzkoušení a nemusí dopředu platit žádné zálohy. Pokud po půl roce usoudí, že se jim spolupráce nevyplatí, tak nic platit nemusí a mají ten půl rok od nás jako dárek.

V průměru to zatím vychází tak, že eshopy platí za klik 67 haléřů a započítává se pouze první kliknutí návštěvníka za 24 hodin. Čili když se do eshopu člověk proklikne víckrát za den, eshop platí jen první kliknutí.

Jaké jsou další zdroje příjmu?

Kromě již dříve zmíněných příjmů z affiliate programů, mám další příjmy z reklamy – na stránkách používám reklamní systém AdSense od Googlu a pár firem mi platí za bannerovou reklamu.
Posledním zdrojem příjmů byly v minulosti různé platby v rámci registrace – roční poplatky, jednorázové registrační poplatky atd. Ale to byly spíše menší zdroje příjmu.

Inzerujete o svém vyhledávači?

Ne, neinzeruji. Výsledky vyhledávače se postupně stále zlepšují, ale nemám tam moc velký prostor na to, abych nějak moc inzeroval. Nechávám to přirozenému vývoji.

Když se k vám registruje eshop, musí si nabít nějaký kredit?

Ne. Nejsem Heureka nebo Zboží, které mají mezi vyhledávači dominantní pozici a mohou si diktovat podmínky. Lidé mají obecně strach z toho, že někam pošlou nějaké peníze a že už je neuvidí. Jak jsem již zmínil, buď má obchod affiliate program anebo si při registraci vybere platbu za prokliky. Když odsouhlasí podmínky registrace, má půl roku na zkoušku, zda se mu spolupráce vyplatí nebo ne. Po tom půl roce jim pošlu fakturu a obchod se rozhodne co dále. Pokud zjistí, že se jim spolupráce nevyplatí, tak fakturu jednoduše nezaplatí a je to vyřešeno. Kromě toho, že se spolupráce nevyplatila, tak nebudou muset mít ještě pocit, že je někdo obral o peníze, které mu poslali předem.

Jaké druhy feedů importujete?

Všechny. Importní komponenta je nejrozsáhlejší a nejčastěji modifikovanou součástí celého Direta. Podporuje tedy datové feedy všech běžných vyhledávačů. Díky kreativním programátorům všech možných obchodů, se umí importní automat poprat se všemi možnými i nemožnými chybami,  překlepy i vyloženými zvěrstvy, která se v importních souborech objevují. Ale čeští programátoři jsou velmi kreativní, takže importní komponenta má za sebou přes 600 aktualizací. :-)
Setkal jsem se i s importními soubory, které se mi, přes veškerou snahu, nepodařilo naimportovat vůbec. Ty soubory byly v takovém stavu, že třeba ani nešly zobrazit v internetovém prohlížeči. Když jsem těm firmám napsal, tak jsem se hodně často setkal s přístupem, který mě docela překvapil. Buď vůbec nevěděli, o čem píšu a ani netušili, kdo u nich podobné věci řeší nebo mě odpálili s tvrzením, že ze Seznamu jim nikdo o chybě nepsal, takže určitě mají všechno v pořádku. Na to se nedá nic říci. :-) 

V naší prvotní komunikaci jsme se bavili o počtech návštěvníků Direta, které nejsou zrovna malé. Jak je to s návštěvností Vašeho vyhledávače?

V loňském roce Direto navštívilo 2.732.000 uživatelů, kteří dohromady shlédli 6.076.000 stránek.
V roce 2012 byla návštěvnost o trochu nižší, a sice 2.393.308 návštěv a 5.385.899 zobrazených stránek.

Jak vidíte budoucnost malých vyhledávačů?

Malé vyhledávače zboží tady v budoucnu budou stejně tak, jako jsou tady velké a malé internetové obchody a stejně tak, jako jsou třeba hypermarkety a malé večerky na rohu ulice. Pokud budou mít majitelé z jejich provozu nějaký výdělek nebo užitek, tak tady malé vyhledávače budou. Zda malé vyhledávače porostou, záleží jenom na jejich majitelích, jak moc se jim bude chtít do vývoje investovat (čas, nápady, peníze), protože nemá cenu si něco nalhávat – Zboží.cz a Heureka.cz jsou svojí návštěvností jiná ligová soutěž a těžko je bude kdokoliv dohánět. Nevidím nikoho, kdo by se jim v tuto chvíli mohl byť jen přibližovat. Z toho důvodu si ani nemyslím, že by ti velcí kupovali ty malé – nemají důvod, nic moc by tím nezískali. Ale do hlavy jim samozřejmě nevidím.

Děkuji za příjemný rozhovor.

Jakub Nožička

Kuba vám odpoví, když napíšete dotaz na Mergadovu českou podporu. Je také autorem řady článků a návodů. To proto, že ví, jaké trable řešíte nejčastěji. Když zrovna nepracuje pro Mergado hraje na basu s kapelou Ponk, se kterou získal hudební cenu Anděl.