Rozhovor s odborníkem: Martin Čtvrtníček o používání aplikace Seznam Index Checker

Lukáš Horák
9. 11. 2017
4 minuty čtení
Rozhovor s odborníkem: Martin Čtvrtníček o používání aplikace Seznam Index Checker

Mergadova aplikace Seznam Index Checker vám pomůže mít přehled o zaindexovaných stránkách na Seznamu. Je vhodná nejen pro e‑shopy, ale využijete ji i pro další stránky, jako například blog. O praktickém využití Seznam Index Checkeru jsme si povídali s Martinem Čtvrtníčkem z agentury Besteto.

Mergadova aplikace Seznam Index Checker vám pomůže mít přehled o zaindexovaných stránkách na Seznamu. Je vhodná nejen pro e‑shopy, ale využijete ji i pro další stránky, jako například blog. O praktickém využití Seznam Index Checkeru jsme si povídali s Martinem Čtvrtníčkem z agentury Besteto.

Vysvětlíš nám na začátek, co je to indexace?

Indexace je důležitá pro získávání návštěvnosti z přirozeného vyhledávání na Googlu nebo Seznamu. Je to vlastně první krok k tomu, aby vyhledávač nějakým způsobem s vaší stránkou počítal. On se o stránkách totiž může dozvědět různými způsoby. Například vyhledávači řeknete, že tato stránka existuje, a nebo se sama naváže na nějaký externí odkaz z jiného webu. Pomocí prolinkování na vašem webu potom vyhledávač bude vědět, že tam váš web je, že má nějaké podstránky a bude je jednotlivě procházet.

Ale zejména u Seznamu může být tento proces dost pomalý. Co Seznam Index Checker dělá, je, že vezme jednotlivé adresy podstránek na webu a každou URL adresu pošle Seznamu, aby si ji prošel a případně zaindexoval.

Jaké je podle tebe využití Seznam Index Checkeru?

Pokud se budeme bavit o e‑shopech, tak ho můžeš pustit na normální produktový feed, a potom zaindexovat jenom produktové stránky, a nebo můžeš použít další export se site mapou, kde budeš mít všechny podstránky. Je vhodný například pro nové e‑shopy, které vůbec nejsou zaindexované v Seznamu. Seznamu to může trvat i několik měsíců, než zaindexování proběhne.

Jaký postup doporučuješ novým e‑shopům?

To, co doporučuji na nových e‑shopech já, je vzít si hlavní stránku a kategorie a ty si ručně přidat do Seznamu pomocí stránky, která na to existuje. Zbytek i se site mapou si vložit do Mergada přes Seznam Index Checker. Pokud zákazník případně bojuje s tarifem a nechce další export, ať přidá pouze produktový feed a na něm aplikaci spustí.

Najdou v aplikaci využití i jiné e‑shopy než ty nové?

Určitě je zajímavá pro ty, které jsou velmi obsáhlé, mají na tisíce produktů a pořádně neví, jestli mají všechno zaindexované. Vhodná je i pro e‑shopy, které mají problém se zaindexováním stránek. Například vidí, že mají velký rozdíl v zaindexování na Googlu a na Seznamu. Vhodná je pro e‑shopy, které nemají dobře vnitřně prolinkovaný web. A nebo na Seznamu mají malou autoritu, a ten si bere málo odkazů kamkoliv na jejich e‑shop. Ten se potom ukazuje jako nevýznamný a má problém právě s indexací.

A co stránky, které nejsou e‑shopy?

Odkdy je možné do Mergada naimportovat site mapy, mohou takové stránky Mergado použít čistě k tomuto účelu. Pokud budou mít nový web, a nebo se jim špatně indexuje web už existující, spustí si aplikaci na site mapě. Například blog či magazín. Pokud je nový a ve fázi před jeho spuštěním do něj napsali sto článků, budou chtít, aby se co nejrychleji zaindexovaly. K tomu využijí Mergado a Seznam Index Checker.

Proč je takový rozdíl mezi indexací na Googlu a Seznamu?

Google má daleko větší kapacity, což znamená, že prochází weby v mnohem větším měřítku než Seznam. Když spustíš nový web, kde budeš mít například 1000 podstránek, tak máš jistotu, že Google bude mít za měsíc většinu zaindexovanou. Seznam obvykle funguje tak, že i když mu trochu pomůžeš, tak z 1000 stránek bude zaindexovaných 60. Pokud stránkou cílíš na nějakou sadu klíčových slov, tak 940 stránek se ti vůbec nezobrazuje a tím pádem nevyužíváš potenciál, který tam je. Seznam Index Checker tento proces urychlí.

Jak jsi aplikaci vyzkoušel ty?

Aplikaci jsem využil na obchod s fanouškovskými potřebami a dalšího s litými koly na auto. Testoval jsem například nový e‑shop, kde jsem aplikaci spustil na produktovém feedu a dopadlo to tak, že do indexu jako první naskákaly produktové stránky. Což nejsou ty nejautoritativnější stránky. První v indexu bývá hlavní stránka, popřípadě kategorie. To se v tomto případe nestalo, dostaly se tam podstránky produktů, které jsme měli ve feedu, takže evidentně to funguje. Samozřejmě to nebude všechno hned. Seznam si podle svého určuje, co bude kdy procházet a co nebude. Ale aplikace tento proces urychluje.

Na jak dlouho je potřeba aplikaci zapnout?

Aplikaci zapínám na různě dlouhou dobu podle toho, co od ní potřebuji. Jestliže chci rozumně zaindexovat e‑shop, stačí dva tři měsíce, zaleží, jak rychle to bude naskakovat. Zajímavé to může být u e‑shopu, který často mění sortiment a nebo jeho velkou část. Proto, aby se jeho nové produkty rychle zaindexovaly na Seznamu, dává smysl mít to tam puštěné stále.

Za podnětný rozhovor na téma naší doposud nejmladší aplikace Martinovi velmi děkujeme.

Lukáš Horák

Lukáš se v Mergadu stará o většinu komunikace v češtině. Prostřednictvím blogu, e‑mailu a sociálních sítí pravidelně zásobuje čtenáře aktualitami z e‑commerce a novinkami a tipy z Mergada. Pokud zrovna není copywriterem, užívá si prosté věci jako badminton, výlety mezi utajené skvosty osmdesátkové hudby a plody moře podávané s červeným vínem.