Tomáš Hanáček: Google Data Studio mi šetří hodiny práce

Tomáš Hanáček je šéfem webových analytiků v digitální agentuře Performics. Na MergadoFestu vedl workshop na téma Google Data Studio. Jaké jsou výhody tohoto nástroje a proč s ním pracovat, nám vyprávěl v tomto rozhovoru.

Jak vypadá tvůj pracovní den?

Většinu dne nastavuji měření analytiky různým klientům od středních e-shopů až po velké korporace typu banky nebo mobilní operátoři. Dále nastavuji scénáře měření konkrétním klientům a zjišťuji, co potřebují vyhodnotit v konkrétním horizontu a jaké dotazy je zajímají, aby si dokázali měřit úspěšnost například reklamní kampaně. Dále vizualizuji data, nejčastěji v Google Data Studiu. Mimo jiné koordinuji vlastní tým, v němž jsou ještě další dva členové.

Máte na starosti zahraniční klienty?

Staráme se zejména o české a slovenské klienty, protože máme pobočku v Praze a v Bratislavě. Na úrovni lokálních poboček spolupracujeme i s nadnárodními značkami, například Mercedes, Tchibo, O2 apod.

Kdy u vás začíná příprava na vánoční sezónu? Běží už u Vás kampaně?

Podzim je nejvytíženějším obdobím v rámci přípravy online kampaní jak pro e-shopy, tak i pro bankovní instituce z důvodu půjček. Tyto přípravy se ale víc týkají kolegů, kteří mají na starosti plánování online marketingových kampaní, než mě jako webového analytika. V této oblasti až taková sezona není.

Dnes jsi na MergadoFestu mluvil o Google Data Studio. Můžeš představit tento nástroj a říct, proč ho používáš?

Google Data Studio slouží na vizualizaci dat nejen od Google. Dřív, když klienti chtěli vidět svoje kampaně nebo online marketingové aktivity, museli přejít do inzertních systémů, třeba Google Ads, Google Analytics, Facebook Business Manager a jiných. Každý systém má jiné rozhraní a bylo relativně těžké tam najít a spojit si informace tak, aby se z toho dal vyvodit závěr. Díky Google Data Studiu máte všechny systémy na jednom místě, kde si můžete specifická data propojit a vizualizovat.

Primární důvod, proč Google Data Studio používám, je ten, že ušetřím hodiny práce. Zautomatizovali jsme reporting, takže to, co jsme dělali jednou za měsíc, teď máme kompletně zautomatizované, a díky tomu máme méně práce. Klient má data stále k dispozici a nemusí čekat měsíc nebo 14 dnů na shrnutí za minulé období. V Google Data Studiu je všechno zobrazeno, klient sleduje aktuální výsledky a nemusí čekat na post report kampaně.

Tomáš Hanáček na MergadoFestu mluvil o možnostech využití Google Data Studia.

Říkal jsi, že poskytujete vizualizaci dat. Jak při ní pracuješ s klienty? Učíš je, jak se na data mají dívat?

Jsou dva přístupy. Zkušenější klienti, kteří mají svého analytika, nebo mají analytické zkušenosti, tak ti většinou vědí, co chtějí znázornit či vizualizovat a jaká data je zajímají. A k těm druhým, kteří nemají zkušenosti s analytikou, přistupuji tak, že jim poskytnu takový dashboard, vizualizaci a případné návrhy, které by je mohly zaujmout. Následně jim návrhy a data odprezentuji a z klientské strany přijdou nové otázky a nápady jako "Toto bychom ještě chtěli vidět, toto pojďme dodělat".

Vidíš nějaké nevýhody v používání Google Data Studia?

Zatím je tam málo funkcí. Například chybí funkce v rámci propojování dat, není možné počítat metriky napříč dvěma systémy, slabým místem jsou také intervaly časových období. Nicméně, mnoho věcí převažuje nad nevýhodami. Třeba to, že online nástroj je zdarma, jednoduchost použití, existuje možnost napojení velkého množství systémů, i českých jako Sklik.

Jak bys e-shopům doporučil používat GDS?

Já většinou nedělám GDS pro konkrétní specialisty jiných online kanálů, protože facebookový specialista půjde raději na Facebook, kde si najde vlastní souvislosti. GDS spíše doporučuji manažerům e-shopů nebo majitelům. Majitelé nechtějí ztrácet čas prohlížením dat v konkrétních systémech, případně se v nich neorientují. Manažeři, případně i majitelé, potřebují mít přehled nad těmito daty, který jim poskytuje GDS a hlídat si plnění KPI.

Máš pocit, že ve vánoční sezóně tento nástroj využijí, že z něho něco vyčtou?

Když plánuji kampaně, často používám Google Data Studio. Vidím v něm nejaktuálnější a nejprodávanější zboží. Během vánoční sezóny je to dynamičtější. V GDS ihned vidím, co je hitem, a okamžitě si to můžu naplánovat do marketingové kampaně. Kdysi byli specialisté izolovaní do jedné oblasti. Kdo pracoval na cenových srovnávačích, pracoval na cenových srovnávačích. PPC specialista se díval na PPC reklamu. Ale když mají všichni přístup do GDS, tak se mohou podívat na výsledky jiného online kanálu. Mohou zjistit: “Aha, tento produkt se skvěle prodává přes organické vyhledávání, proč se mi to neprodává přes PPC reklamu?“ Upraví kampaň a podívá se, zda jsou tam nějaké problémy. Různí specialisté se mohou inspirovat jinými online kanály.

Existují nějaké jiné nástroje, které máš v oblibě?

Já jako webový analytik často používám Google Tag Manager, kvůli zjednodušení práce při nasazování různých kódů a zejména kvůli eliminaci programátorského vstupu. Programátoři jsou často vytížení a marketéři potřebují co nejrychleji nasadit kódy, rychle spouštět kampaně a nemohou čekat týdny až měsíce na implementaci kódu na webovou stránku.

Z Google Analytiky mám nejoblíbenější asi tuto trojkombinaci Google Analytics, Google Data Studio a Google Tag Manager. Tyto tři nástroje jsou mojí hlavní náplní práce.

 

Děkuji za rozhovor.

Přidat komentář