Co je feed a proč jej potřebujete ve své e‑commerce strategii 

Článek zveřejněn 07. 09. 2023
| 5 minut čtení

Uspět se svým podnikáním v dnešní době plné konkurence je stále těžší disciplína. Není divu, že se e‑shopaři a marketéři neúnavně snaží odhalit tajemství algoritmů, aby zvýšili své zisky. Kouzlo se však často skrývá v základech. Třeba v kvalitním produktovém feedušikovném nástroji, který usnadní správu vaší inzerce napříč všemi možnými platformami. Snadno tak můžete zkoušet nové prodejní kanály bez větších časových investic a ponechat si jen ten nejlepší. Co to teda ten feed je a jak jej nejlépe spravovat? To se dozvíte v tomto článku. 

MERGADO na 30 dní zdarma
  • upravíte si feed sami a ušetříte náklady za práci programátora
  • plný přístup ke všem funkcím už ve zkušební verzi

Co je feed? 

Ať už se setkáte s pojmem produktový či datový feed, oba výrazy znamenají totéž. Feed je datový soubor s informacemi o vašich produktech. Jde například o ID produktupopis produktukategorie, do které zboží spadá, cenu a podobně. 

Kdy se vám taková informace hodí? Představte si, že jste majitel kamenného obchodu a rozhodnete se založit i e‑shop. Zvolíte si některou prodejní platformu (ShoptetUpgatesWooCommerce pro WordPress…), která vám umožní založit si e‑shop, a pomocí např. excelovské tabulky si do něj nahrajete své produkty. 

Tímto ale vaše internetová cesta za většími zisky teprve začíná. Pokud chcete být ve stále konkurenčnějším online prostředí úspěšní, musíte být vidět. Aby vaše produkty při brouzdání na Googlu či Seznamu zákazníci našli, dostáváme se opět k tématu feeduFeed je totiž nezbytnou součástí veškeré placené propagace ve vyhledávačích, na sociálních sítích, zbožových srovnávačích, atd. Představte si jej jako digitální soubor, ve kterém jsou uloženy veškeré informace o vašich produktech, které chcete inzerovat. 

Kde najdu svůj produktový feed? 

Pokud váš e‑shop běží na jednom z tzv. krabicových řešení (Shopify, Shoptet, atd.), feed si po založení e‑shopu a nahrání produktů jednoduše stáhnete v administraci. V případech, kdy používáte rozšíření pro elektronický prodej, jako je WooCommerce pro WordPrees, budete potřebovat speciální plugin. K dispozici jich máte hned několik, zkuste třeba náš MERGADO Pack. Pokud nevíte, který plugin je pro váš e‑shop nejvhodnější, poraďte se svým IT správcem.

Feed jste našli, ale nevíte, v jakém formátu jej stáhnout? Nejčastěji se setkáte s formáty XML CSV (s nimi také pracuje MERGADO), existuje ale i JSON či TXT. Jaký formát zvolit, zjistíte v požadavcích platformy, na které chcete inzerovat. 

Projděte si specifikace pro inzerci na nejpopulárnějších reklamních systémech v ČR:

Spoustu návodů, jak inzerovat na jednotlivých reklamních portálech, najdete i na našem blogu

Jak produktový feed vypadá? 

Produktový feed popisuje vlastnosti vašich produktů pomocí různých značek, elementů a atributů. Feed má většinou strukturovanou a hierarchickou podobu. Detaily se mění v závislosti na tom, na jakém reklamním portálu chcete inzerovat.

V produktovém feedu se setkáte s těmito atributy: 

  • Název: název produktu
  • Obrázky: hlavní produktový obrázek a další obrázky ukazující produkt z jiných úhlů 
  • Popis: co je produkt zač
  • Cena: kolik výrobek stojí
  • Kategorie: kategorie, do které produkt v daném marketplace či zbožáku spadá
  • Dostupnost: zda je produkt skladem
  • Množství: kolik je výrobků k dispozici
  • Pixel ID: pro účely sledování a remarketingu
  • Další klíčové atributy: materiál, velikost, barva, věk, pohlaví, speciální vlastnosti atd.

Tyto atributy ve feedu naleznete obklopeny špičatými závorky. Každý produkt <item> a jeho vlastnosti totiž ve feedu zastupují značky. Jakákoliv informace o produktu je zaznamenána v příslušném elementu – například název je uložen ve značce <tittle>, cena je <price> atd.

<URL>https://www.shopitak.cz/p/may-the-fox-be-with-you-hrnek/</URL>
<VAT>0.21</VAT>
<PRICE_VAT>363</PRICE_VAT>
<PRICE>300</PRICE>
<PRODUCTNO>0001</PRODUCTNO>
<DESCRIPTION>Hrnek je bílé barvy, s jedním uchem, kvalitně zpracovaný. Potisk plnobarevný, může do myšky na nádobí, s lišáčkem z edice 🦊 Bidding Fox. Naráží na bidding / biding, který berou marketéři hodně vážně.
</DESCRIPTION>

Názvy jednotlivých elementů jsou něco, co se napříč inzertními systémy také liší. V Google Ads se jako název produktu používá <title>, v produktovém feedu pro Heureku musíte název uložit jako <productname>. MERGADO umí naštěstí elementy mezi jednotlivými kanály převádět a umožňuje vám tak rozšířit inzerci na více z nich.

Jak na správu produktového feedu 

V ideálním světě by samozřejmě stačilo mít jeden feed, který byste mohli nahrát na všechny možné platformy. Realita je ale bohužel taková, že každý inzertní systém má své požadavky na formát i podobu samotného feedu nastavené jinak. Čím více máte produktů a čím více kanálů používáte, tím je situace komplikovanější. Produktový feed navíc nemůžete vygenerovat jen jednou s tím, že už ho nikdy nebudete upravovat. Vzhledem k tomu, že se v produktovém feedu nachází spousta proměnlivých informací, jako je cena, dostupnost atd., je potřeba mít feed stále aktuální

Aby byl váš feed, a tudíž i vaše reklamy, v co nejlepší kondici, musíte se o něj pravidelně starat. “Péče” o feed je časově náročná aktivita, kterou, jak postupem času zjistíte, jde jen stěží zvládat manuálně. Pokud to s inzercí myslíte vážně, ulehčete si práci v nějakém z mnoha nástrojů, které se na správu feedu specializují, nebo inzerci svých produktů svěřte některému z marketingových specialistů

5 důvodů, proč spravovat feed přes specializované nástroje 

  1. Zamítnutí inzerce: Při ruční optimalizaci můžete snadno udělat chyby, díky kterým systém zboží do inzerce nemusí zařadit.
  2. Problémy ve formátech: Každý kanál má požadavky, které musíte splnit, abyste své produkty mohli inzerovat. Pokud nezašlete feed ve vhodném formátu, mohou být data špatně zobrazena nebo nepřesná.
  3. Časové a finanční průtahy: Bez automatizovaného systému budete muset své produkty uvádět jeden po druhém. To zabere obrovské množství času a zdrojů.
  4. Zdlouhavost při jednotlivých registracích: Při ruční inzerci budete muset nastavovat produktová data pro každý prodejní kanál zvlášť, což trvá dlouho.
  5. Předběhnutí konkurence: S kvalitnějšími daty se budete zobrazovat na vyšších příčkách vyhledávání. V době, kdy jsou prokliky čím dál dražší, se jedná o velkou výhodu.

Jak na správu feedu s MERGADEM

MERGADO je nástroj na hromadnou úpravu feedu, díky kterému si podstatně ulehčíte inzerci svých produktů napříč různými inzertními kanály. MERGADO zná specifikaci přes 700 zbožových srovnávačů a marketplaces včetně těch nejznámějších, jako je HeurekaZboží.czGoogleFacebook či GLAMI. Díky tomu vám dokáže našeptat kategorie, do kterých produkty zařadit a vaše feedy rovnou daným systémům zasílat. Náš Audit feedu zdarma odhalí ty nejmenší chyby datového feedu a odstraní problematické části, které brzdí vaši inzerci. Vyzkoušejte si sami, jak vám MERGADO pomůže. Na prvních 30 dnů je totiž zdarma. 

Nepodceňte svoji inzerci a dodávejte inzertním kanálům feedy v co nejlepší kondici. Čím kvalitnější feed, tím kvalitnější reklama, a tedy i více zákazníků, kteří kliknou na váš produkt. Mít funkční produktový feed a nástroj, ve kterém si jeho úpravu zjednodušíte, patří mezi první kroky, jak předběhnout konkurenci

 

Udělejte si bezplatný Audit feedu
  • zlepšíte kondici vašeho feedu a získáte doporučení na jeho opravu
  • rychlá a bezplatná technická analýza

Mohlo by vás zajímat:

Napsal / Veronika Kusalíková / 07. 09. 2023

Copywriterka a obsahová specialistka Veronika má pod palcem anglicky mluvící trh. Slova o MERGADU a novinky ze světa e‑commerce šíří a překládá na blogu, sociálních sítích a v mailingu. Když zrovna neťuká do klávesnice, poznává různé části Evropy, plete si svetr nebo hledá designové poklady v bazarech a vetešnictvích.

Přidat nový komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Přidáním komentáře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.