Jak na regulární výrazy v Mergadu — III. díl
Článek zveřejněn 03. 11. 2016
|
3 minuty čtení
Na úvod ještě trochu teorie, která se do minulých dílů nevešla. V regulárních výrazech je možné pracovat také s negací, a to pomocí stříšky na začátku množiny znaků. Například:
-
[^\d] odpovídá jednomu znaku, který není číslice,
-
[^\s] odpovídá jednomu znaku, který není mezera (nejde o bílý znak).
Regulární výraz [^\s]*$ tak bude hledat jakékoliv znaky od konce řetězce po první mezeru (bílý znak). Takto je možné najít např. poslední slovo nebo číslo v řetězci (viz příklad, ke kterému jsme využili tuto stránku).

EAN
EAN může mnohdy způsobovat potíže při zobrazování produktů ve vašem feedu. Podíváme se tedy na dva časté problémy s jeho využitím.
1. Hromadné odstranění EAN kódů z popisku produktů
Pro odstranění EANu z DESCRIPTION nebo třeba CATEGORYTEXTU jednotlivých produktů potřebujeme využít pravidlo s regulárním výrazem, které vyhledá číselný řetězec o délce 8 – 13 znaků, včetně mezery za ním, a nahradí ho za “nic”. Využijeme tedy pravidlo typu najít a nahradit, přičemž v elementu CATEGORYTEXT budeme vyhledávat následující regulární výraz: \d{8,13}\s, a do pole pro nahrazení nezadáme nic.
Toto pravidlo můžeme aplikovat na všechny produkty, není potřeba dělat speciální výběr - tam kde se EAN v popisku produktu nenajde, nic se nestane a pravidlo se neaplikuje.

2. Kontrola EANu
Chybná délka EANu může být také častým zdrojem potíží třeba při exportu dat na Google. Pomocí regulárních výrazů v Mergadu takovou chybu snadno odladíte.
Řekněme, že chcete vyhledat všechny produkty, které mají EAN špatně – obsahuje jiný počet znaků než 8 nebo 12 – 14 (což jsou nejčastější délky EANu). Budeme tedy vyhledávat takové produkty, které v elementu EAN nemají právě 8 nebo právě 12 – 14 znaků. Tady využijeme stříšku z úvodu, případně v jednoduchém rozhraní Mergada příkaz „neobsahuje regulární výraz“: ^(\d{8}|\d{12,14})$
-
Stříška a dolar označují začátek a konec řetězce, ve kterém vyhledáváme (oproti předchozímu příkladu tentokrát EAN neobklopuje další text).
-
\d vyhledává číslice – buď přesně 8 libovolných číslic (osmička ve složené závorce) nebo (svislítko) přesně 12 – 14 libovolných číslic.
Odebrání velikosti z PRODUCTNAME
Některé srovnávače – například Glami – požadují, aby element PRODUCTNAME neobsahoval informaci o velikosti zboží, neboť pro ni má speciální element PARAM. V případě, že máte svoje produkty v e‑shopu takto pojmenované, potřebujete část názvu smazat u velkého množství položek. Jak na to?
Pomocí pravidla najít a nahradit budeme hledat konkrétní regulární výraz: velikost\s*[\dSMLX]+ a nahrazovat za “nic”.
Chceme totiž najít slovní spojení velikosti a písmena nebo čísla, které danou velikost označuje, přičemž mezi slovem „velikost“ a hodnotou může být libovolný počet mezer.
Pojďme ale postupně a ukažme si, jak takový zápis vytvořit:
- velikost — hledáme řetězec, ve kterém je slovo „velikost“,
- hodnota velikosti – víme, že hodnoty označujeme písmenem (S, M, XL, …) a občas také kombinací písmena a čísla (např. 4XL). Proto použijeme zápis \d, který vyhledává všechna čísla od 0 do 9, a následně vyjmenujeme všechna písmena, z nichž alespoň jedno se ve výrazu nachází (proto hranaté závorky),
- toto označení může být kdekoli v řetězci, nepoužijeme tedy značky pro začátek nebo konec řetězce,
- mezi slovem “velikost” a samotnou hodnotou může být mezera (nebo více mezer) a nebo taky nemusí (např. velikostXL, velikost XL), proto použijeme vyhledávání mezer pomocí výrazu \s , hvězdička potom říká, že se tam má mezera vyskytovat 0 až nesčetněkrát,
- znaménko plus na konci řetězce určuje, že se celý hledaný výraz v hranatých závorkách vyskytuje v našem řetězci alespoň jednou.
Snad jste se v záplavě závorek a stříšek neztratili. Pokud ano, neváhejte se nám ozvat na fórum nebo zaslat e‑mail, rádi vám pomůžeme se najít!
Sledujte i další díl Jak na regulární výrazy v Mergadu nebo závěr seriálu o regulárních výrazech.
Napsal / Luděk Volejník / 03. 11. 2016
Luděk pomáhá zajistit Mergadovu českou podporu. V prostředí eshopů a internetového marketingu se pohybuje přes 16 let, aktuálně ho nejvíc baví PrestaShop a vše kolem něj. Když zrovna nepracuje pro Mergado, cvičí gymnastiku v Sokole nebo skáče přes překážky na biketrialovém kole.
Témata:
Pracujeme s Mergadem
Komentáře
Luďo, perfektní. Tisknu si do své složky stejně jako předchozí dva díly /tento je nejvíce povedený/. A měl bys tip, jak pomocí regulárních výrazů zjistit, že jsou dva názvy produktů duplicitní. Marně si lámu hlavu nad tím, jak vytáhnout skupinu produktů se stejným (duplicitním názvem). Určitě to půjde, ale já jsem na to ještě nepřišla.
Děkuji Peti. Tip bych měl, pokud potřebuješ najít duplicitní názvy produktů, měl by pomoci Mergadův XML audit. Nebo si v Mergadu můžeš na stránce Produkty vyexportovat produkty do CSV (je tam v rozbalovací nabídce volba exportu do CSV) a když si následně CSV soubor otevřeš v Excelu, Calcu, Numbers, apod., tak můžeš použít filtry a funkce těch programů.
Pokud jsem tvůj dotaz pochopil špatně a spíše chceš najt duplicitní slova v jednom elementu pomocí regulárních výrazů, tak samozřejmě i tohle jde. :-) Reg. výraz se může napsat více či méně složitě, pro naše účely hledání dat v Mergadu, ve smyslu např. PRODUCTNAME — obsahuje reg. výraz — ti věřím bude fungovat: (\s?\w+\s).*\1{1,}
Zjednodušené vysvětlení: najdi řetězec znaků (např. slovo), za kterým je mezera a taková skupina znaků (tedy např. to slovo) se opakuje v celém textu více, než jedenkrát. Podrobněji to kdyžtak rozvedu v příštím díle seriálu. ;-)
Přidat nový komentář