S Mergadem do zahraničí: Rumunsko (část 2.)

V první části průvodce pro úspěšný vstup do rumunské e‑commerce jsme si popsali podmínky na trhu. V dnešní druhé části se seznámíme s nejpoužívanějšími dopravci, druhy plateb a nejprodávanějším zboží. Nebude chybět ani několik tipů, které vám expanzi do Rumunska pomohou usnadnit.

V první části průvodce pro úspěšný vstup do rumunské e‑commerce jsme si popsali podmínky na trhu. V dnešní druhé části se seznámíme s nejpoužívanějšími dopravci, druhy plateb a nejprodávanějším zboží. Nebude chybět ani několik tipů, které vám expanzi do Rumunska pomohou usnadnit.

Dopravci a druhy plateb

Smýšlení o kvalitách dopravy v Rumunsku je nevalné. Velké množství zákazníků si stěžuje na problémy, které jsou s ní spojené. S příchodem západních obchodů na tamní trh a vývojem zdejší e‑commerce se však pomalu zlepšují i služby v dopravě. Včasné a bezproblémové dopravení objednávky je tak jeden z důležitých bodů, který vám může pomoct dostat se nad vaši konkurenci.

Hlavní doručovatelské společnosti:

  • FAN Courier — kurýrská služba na principu DPD/PPL, v méně dostupných oblastech funguje omezeně
  • Urgent Cargus – nabízí služby sběrných center, které zařizují vše kolem odeslání či přijetí zásilek, garantuje dovoz do 24 hodin po celém Rumunsku
  • Sameday Courier
  • Zásilkovna – v Rumunsku funguje pod jménem Coletaria.ro, v současnosti zde má 13 výdejních míst
  • Posta Romana – nejlevnější, avšak nejpomalejší způsob dopravy

Některé velké e‑shopy, jako např. emag.ro, mají vlastní dopravu.

Platební metody

Rumuni (jak zákazníci, tak i prodejci) si kvality on-line platebních metod teprve začínají uvědomovat. Stále nejvíce preferují dobírku či platbu v hotovosti na výdejně (85% v roce 2017). Rumunské banky podporují rozvoj internetového bankovnictví způsoby jako zrychlení doby on-line převodů, snížení transakčních poplatků či rozšíření portfólia mobilních aplikací. Nicméně posílení plateb kartou se zde daří pouze pomalu. To je do velké míry ovlivněno nedůvěrou vůči zabezpečení těchto služeb. Bude-li váš e‑shop splňovat standardní zásady důvěryhodnosti (profesionální design, zpřístupněné obchodní podmínky, možnosti reklamace apod.), zájem nakoupit on-line právě u vás vzroste.

Nejprodávanější zboží

Rumuny nejvíce zajímá nákup elektroniky, oblečení, vybavení do domácnosti či hračkyzboží pro děti.

Mergado tipy

Responzivní web

Většina rumunských e‑shopů nemá web optimalizovaný pro mobilní telefon. Ačkoliv polovina zákazníků přijde právě přes mobil, je valná většina objednávek dokončena přes desktop. Připravte svůj e‑shop na přístup přes mobil – vyplatí se vám to.

Optimalizace

Možná to zní jako ohraná písnička, ale když vezmete v úvahu stav západoevropské e‑commerce, je na místě si připomínat, že optimalizace je správná cesta. Nedělejte proto nákupní proces zdlouhavý. Snižujte náklady a získejte víc času. Vytvořte přehledný sytém, který zautomatizuje rutinní úkony vašeho e‑shopu. Používejte informace o historii aktivity vašich zákazníků, segmentujte je, posílejte poutavé newslettery, personalizujte a tak dál. Je to velká šance, jak získat konkurenční výhodu.

Nabitý web i obsah

Odlište se kvalitou informací na vašem e‑shopu. Dejte svému zboží kreativní popisy a kvalitní fotky, sbírejte recenzedoporučení, vytvářejte infomateriály, návody na použití či prezentace. Prezentujte potenciálním zákazníkům, co je skutečně zajímá a co si od vás mohou koupit. Vytvořte si blog, kam budete pravidelně přispívat. Nabízejte zákazníkům ebooky, infografiky či instruktážní videa. Poskytněte zákazníkům všechny potřebné informace. Když je najdou u vás, na další weby už nebudou muset chodit.

Black Friday

Ani v Rumunsku není překvapující atraktivita Black Friday. V loňském roce při této listopadové nákupní akci rumunští zákazníci utratili víc než 200 milionů euro, což je o 70 milionů více než v roce 2016.

Rumunský e‑commerce trh je neprobádanou vodou a zemí zaslíbenou zároveň. Téměř nic vám tu nestojí v cestě. Využijte naše rady. Tamní fantastická čísla za on-line prodej budou ještě stoupat, tak buďte u toho.

Lukáš Horák

Lukáš se v Mergadu stará o většinu komunikace v češtině. Prostřednictvím blogu, e‑mailu a sociálních sítí pravidelně zásobuje čtenáře aktualitami z e‑commerce a novinkami a tipy z Mergada. Pokud zrovna není copywriterem, užívá si prosté věci jako badminton, výlety mezi utajené skvosty osmdesátkové hudby a plody moře podávané s červeným vínem.