Udržujte údaje o zboží na Shoptet e-shopu aktuální. Pomocí případové studie od Flexity

Pokud spravujete více e-shopů provozovaných na řešení Shoptet, je důležité, abyste udržovali údaje o produktech vzájemně aktuální. Při sebemenší změně u produktu na jednom e-shopu potřebujete, aby se v co nejkratším čase přenesla i do vašich dalších provozovaných obchodů. Detailní postup pro vás v případové studii sepsal Tomáš Sokol, spoluzakladatel e-shopu Flexity.

Manuální export a import dat mezi e-shopy

Shoptet nenabízí master admin, který by dokázal centralizovaně distribuovat údaje k produktům, kde by stačila pouze lokalizace pro jednotlivé státy. Proto jsme hledali řešení, jak se s problematikou udržování aktuálních dat vypořádat.

Jedním ze způsobů je manuální export a import CSV, XML nebo XLS formátu mezi e-shopy.

Při tomto postupu je limitující faktor jazyková verze. Například pokud potřebuji upravit dostupnost u jednoho produktu, musel bych překládat pojmy z jednoho jazyka do druhého a potom importovat. Možnost manuálního importu s manuálním překladem můžete navíc použít jen u XLS a CSV. Při využití XML už proces začíná být značně komplikovanější.

Při vzájemném importu je potřeba poznat, které názvy elementů zůstávají v angličtině (např. VISIBILITY, PRICE, CODE apod.) a které už jsou v jazykové verzi. Toto musím vědět, pokud chci správně importovat data bez toho, aniž bych si něco v jiném jazyce přepsal na e-shopu.

Zmapování hodnot

Následně si potřebujeme zmapovat, které "hodnoty" jsou stále stejné napříč e-shopy a které se mění. Například při přenášení hodnot CODE, EAN, Flag nemusím řešit jazykové verze a můžu je přenést bez problémů. Jen si musím dát pozor na to, že základní export vždy obsahuje název produktu, který bude v lokální jazykové verzi.

Pokud bych už chtěl synchronizovat dostupnosti produktů napříč e-shopy, musím řešit překlady hodnot.

 

Při správě více e-shopů je situace často taková, že existuje jeden centrální sklad a hlavní e-shop

V takovém případě si u sebe musím nejdříve zmapovat, které hodnoty chci synchronizovat napříč e-shopy a v jaké frekvenci.

  1. Základem je sklad. Ten doporučuji mít přes samostatny doplněk, protože tam jde o setiny/sekundy.
  2. Ostatní data jako dostupnost produktu u dodavatele, viditelnost nebo úpravy cen mohou běžet i na hodinové bázi.

Když vím přesně, co chci přenést, ještě potřebuji mít správně nastavené všechny technické záležitosti a připravené systémy.

Přenášet data se vyplatí i v případě jednoho e-shopu. Například v rámci úpravy dodavatelských feedů.

Doplněk Automatické importy

V základní verzi mi může stačit ruční export a import dat, protože si sám zkontroluji frekvenci, jak často data nahrávám (denně, týdně, měsíčně). Lepší možnost je využít automatické importy přes doplněk Shoptetu (dlouhodobá investice, nebo free pro Entreprise).

Pro rychlejší práci s větším množstvím dat už doporučuji používat XML feed a naučit se jeho základní elementy a logiku. Pro automatizaci správy XML feedů využívám aplikaci Mergado. Zabezpečuje hladký a spolehlivý chod inzerce a nabízí mnoho možností, jak rychle a přehledně každodenní úkony e-shopaře.

Postup je potom následovný:

  1. Zvolím, jaká data chci z e-shopu přenášet do Mergada (jaký vstup).
  2. V Mergadu si nastavím pravidla pro transformaci feedu.
  3. Manuálně nahraji výstupní feed.

Pravidla, která využíváme a jejich účel

Marže

Pomocí importu datového souboru můžeme natáhnout nákupní ceny do nového elementu. Následně můžeme pravidly pro výpočet získat čistou marži na každý produkt nebo procentuální hodnotu. S těmito získanými hodnotami můžeme dále pracovat.

  • Nahrát je zpět do e-shopu pod prvek, který nepoužíváme - např. MPN/Serial Number apod. Přímo v rozhraní e-shopu tak u každého produktu uvidíme výšku marže.
  • Můžeme rozdělit produkty do několika skupin podle marže a přiřadit tuto kategorizaci ABC do volného prvku. Pokud například nechci, aby bylo vidět konkrétní číslo v e-shopu.
  • Všechna data také můžeme exportovat do tabulky a vytvořit si vlastní analýzu (toto doporučuji až po tom, co si nahrajeme větší množství dat od dodavatelů).

Data od dodavatelů

Pokud mám k dispozici aspoň nějaká data od dodavatele, nejlepší, co můžu udělat, je dostat je ve formátu CSV na zabezpečené FTP, odkud je pak mohu stahovat. Na začátek by nám stačilo, i kdybychom měli jen tabulku s hodnotami CODE, dostupnost a případně nějaké datum.

Následně můžeme pomocí několika kroků vyřešit situace jako:

  • zda je dnes od dodavatele možné doobjednat zboží (pokud zákazníkům umožňujeme nákup zboží, které není skladem)
  • zjistit, jestli u dodavatele některé zboží vypadlo z nabídky (bez manuální kontroly)
  • skrýt na e-shopu produkty, které právě nejsou dostupné
  • skrýt pouze varianty produktu, které dodavatel nemá
  • opět zobrazit produkt, když u dodavatele přibude skladem 
  • natáhnout dostupnost přímo do Shoptetu
  • povolit nákup položek, které nemám skladem, ale u dodavatele jsou v dostatečném počtu
  • měnit nákupní a doporučené prodejní ceny, nastavovat akce a slevy
  • mít absolutní kontrolu nad jednotlivými produkty a nastavit si pravidla podle potřeby díky importu interních poznámek

Dokážeme tak výrazně zefektivnit obstarávání a snížit čas kontroly.

 

Budeme na to potřebovat několik pravidel a elementů:

  1. Hodnoty od dodavatelů budu importovat do vlastních elementů dodavatel1_sklad.
  2. Abych zjistil, zda došlo ke změně nebo jestli něco vypadlo, nastavím si pravidlo na hodnotu např. -1 pro všechny hodnoty skladu.
  3. Po importu datového souboru se tyto hodnoty přepíší a tam, kde zůstane -1, poznám, že tento konkrétní produkt zrovna není v nabídce ve feedu.
  4. Pomocí výběrů produktů následně můžu zvolit logiku pravidel - změnit element VISIBILITY na detailOnly (nezobrazovat), pokud dodavatel nemá zboží skladem, nebo ho má málo. Současně nastavím pravidlo, abych opětovně zobrazil produkt, když ho dodavatel doskladní.
  5. Důležité je dávat pozor na pořadí pravidel.

Vlastní sklad

  • Pokud si natáhneme skladové zásoby (opět jen další export code+stock) přes CSV, můžeme si dělat interní audit zobrazených produktů. Nebo průzkum, jestli máme správně zobrazené/nezobrazené produkty podle vlastního skladu. Předejdeme tím skrytým skladovým zásobám.
  • Pomocí importu data poslední objednávky (vlastní CSV export objednávek z e-shopu) můžeme sledovat přehled zboží, které nejde na odbyt. Zejména v případě více e-shopů potřebujeme vidět prodeje ze všech z nich. Zde se nám hodí pravidlo, kdy si z každého e-shopu naimportujeme údaj o poslední objednávce k danému kódu produktu za určité datum (tip: datum si můžeme změnit přímo v URL, pokud ho chci aktualizovat).

Překlady a lokalizace pro více e-shopů

  • Pokud tyto údaje od dodavatelů potřebujeme udržovat aktuální mezi více e-shopy, můžeme použít hlavní sklad jako výchozí import.
  • Následně stačí několik pravidel na překlad elementů jako jsou dostupnost skladem a dostupnost při vyprodání.
  • Pro daný stát si upravíme sazby DPH (např. v Česku 3 sazby).
  • Pro dobírky v Maďarsku potřebujeme, aby suma byla zaokrouhlená a končila 0, nebo 5, což jednoduše zvládneme pomocí pravidel pro výpočet.

Udržování aktuálních údajů na e-shopech přímo úměrně ovlivňuje atraktivitu nabídky. Pokud budete poskytovat správné informace o vašem zboží, nemusíte se bát, že nakupující opustí váš web, protože v nabídce objevil nesrovnalosti. Provozování e-shopu na řešeních Shoptet nabízí komplexní možnosti jeho správy. Jeho propojení s Mergadem je velmi jednoduché, takže kromě bezvadně fungujícího obchodu navíc povedete kvalitní inzerci na srovnávačích zboží v ČR i zahraničí.

 

Autorem tohoto článku je spoluzakladatel e-shopu Flexity Tomáš Sokol.

 

Mohlo by vás zajímat:

7 nejčastějších chyb ve FAVI feedu a jak jim zabránit

Jako každý jiný srovnávač má i FAVI svá kritéria, která musíte dodržet, pokud chcete inzerovat na jejich stránkách. Proto jsme ve spolupráci s jeho profesionály dali dohromady článek, který vám pomůže vyřešit 7 nejčastějších problémů na FAVI pomocí nástroje Mergado.

02.09.2021
7 obvyklých nedokonalostí Google Shopping feedu a jak je odstranit v Mergadu

Google Shopping je v Mergadu hned po Heurece nejpoužívanější formát produktových feedů. Ve spolupráci s agenturou Proficio, která je certifikovaným partnerem Google, jsme dali dohromady 7 nejčastějších nešvarů, se kterými se v diagnostickém centru Google Merchant můžete setkat.

30.06.2021
Ovládněte dynamický remarketing Google Ads s webem bez košíku. Pomocí Mergado Packu a Google Web Designeru

U sektorů mimo e-shopy vyžaduje nastavení dynamického remarketingu technické úpravy na webu, přípravu vlastního feedu a také dynamického banneru, který bude informace z připraveného feedu zobrazovat. Jak to celé připravit se dozvíte v článku PPC specialistky Hany Kobzové.

20.04.2021

Přidat komentář