Heureka splnila podmínky ÚOHS - co by o tom měly vědět inzerující e-shopy a proč já prodej Heureky řeším málo

O změně vlastníka Heureky

Na podzim 2015 prodala globální skupina Naspers Heureku, společně s e-shopem Mall, skupině Rockaway Capital SE. To vzbudilo velkou publicitu, od tiskových zpráv až po aktivitu „Bez Heureky“ e-shopu Alza. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže celou transakci šetřil velmi podrobně (víc o tom povídal např. Martin Slavík na Nekonferenci). Nakonec transakci schválil s následujícími podmínkami. Ty nejprve odcituji z webu ÚOHS doslova.

Podmínky ÚOHS

  • "...na internetových stránkách cenového srovnávače Heureka.cz bude viditelně a transparentně trvale zveřejněna informace tom, které e-shopy a cenové srovnávače jsou provozovány společnostmi ze skupiny Rockaway,
  • srovnávač Heureka.cz nebude požadovat od společností působících v oblasti maloobchodního prodeje spotřebního zboží přes internet jako podmínku pro využívání služby „Ověřeno zákazníky“ poskytování jiných informací, než je pouze informace o e-mailové adrese zákazníka, který učinil objednávku,
  • srovnávač Heureka.cz nebude poskytovat e-mailové adresy zákazníků, které získala v souvislosti s poskytováním služby „Ověřeno zákazníky“, jakýmkoli třetím osobám, a to včetně společností ze skupiny Rockaway,
  • srovnávač Heureka.cz nesmí sankcionovat společnosti, které odmítnou poskytovat informace nad rámec e-mailové adresy nakupujících spotřebitelů shromažďované a využívané srovnávačem Heureka.cz za účelem poskytování dalších služeb, a to například vyšší cenou za proklik v rámci služeb cenového srovnávání na cenovém srovnávači Heureka.cz, zvýšením ceny inzertního prostoru či otevřením možnosti neověřených zákazníků recenzovat příslušný e-shop na cenovém srovnávači Heureka.cz.
  • obdobně srovnávač Heureka.cz nesmí zvýhodňovat e-shopy, které mu poskytnou informace nad rámec e-mailové adresy nakupujících spotřebitelů shromažďované a využívané srovnávačem Heureka.cz za účelem poskytování dalších služeb.
  • v placené sekci „Heureka pro vás vybírá kvalitní obchody“ bude rozšířen počet  nabízených pozic tak, aby o umístění na těchto pozicích mohly soutěžit minimálně čtyři e-shopy.
  • po zvýšení počtu pozic ve službě „Heureka pro vás vybírá kvalitní obchody“ bude na první straně cenového srovnávače současně zachováno minimálně 5 pouze cenově srovnávaných pozic..."

Podmínky ÚOHS slovy běžného člověka

A teď si výše uvedený „úřednický“ jazyk zjednodušme do řeči marketérů. Použiji kapku abstrakce, ale význam by měl zůstat zachován.

  • Heureka se bude chovat nezávisle. Nebude zvýhodňovat majetkově spřízněné e-shopy při zobrazování reklamy v produktových kartách.
  • Pro hlášení Ověřeno zákazníky bude Heureka povinně vyžadovat od e-shopů pouze e-mail zákazníka. Ostatní parametry budou nepovinné a jejich neuvedení nijak nepoškodí inzerující e-shopy.
  • Heureka neposkytne e-mailové adresy z Ověřeno zákazníky nikomu jinému. Ani majetkové spřízněným subjektům. Způsob ukládání e-mailů nechala Heureka prověřit auditem společnosti PricewaterhouseCoopers. Ten konstatuje, že adresy jsou po čase znehodnoceny a ukládány pouze pro účely detekce podvodů. Zpráva z auditu ke stažení zde.
  • V produktových kartách se počet „bidovaných“ nabídek e-shopů zvýší ze 3 na 4.
  • V produktových kartách bude uvedeno vždy alespoň 5 nabídek, řazených podle ceny. Tedy pokud jich alespoň pět existuje a Heureka je dokáže najít.

Tyto podmínky jsou nyní splněny.

Ještě k těm obavám a mediální bublině

Osobně jsem nevěnoval této kauze mnoho pozornosti proto, že rizika, o kterých se mluvilo, nejsou nová. Kdo byl na mém školení pro marketingové odborníky ví, že tam Michal vždy upozorňuje na rizika předávání dat z e-shopu třetím stranám. Mezi třetí strany patří vedle Heureky taky třeba Google se svými Google Analytics a dalšími službami (ano, často jim hlásíte konverze včetně toho, které zboží bylo zakoupeno), Sklik/Seznam a mnoho dalších. E-shop Mall byl s Heurekou majetkově spojen už roky. Tedy nic nového. Oceňuji články Soukiho a Heureku za to, že na ně zareagovala. Já toto řešil ještě s Tomášem Hodboděm - bývalým ředitelem Heureky - před lety. Já tehdá úspěšný nebyl a vypadá to, že Souki nyní ano, což je fajn. K aktivitě Bez Heureky se nekonvenčně rozepsal Vláďa Přichystal - i zde oceňuji reakci Radomíra Vychodila z Alzy v komentáři.

Suma sumárum mám pocit, že samotná změna majitele Heureky běžná rizika provozovatelů e-shopů nezvýšila. Jen se o některých z rizik trochu víc mluvilo.

Příště se podíváme na to...

Přidat komentář