Co se nejvíc řeší v balkánské e‑commerce? Získejte přehled s interním průzkumem Mergada
Expandujete s e‑shopem na Balkán? Udělejte si přehled o tom, co je pro uživatele zdejších online trhů důležité. Pomůže vám s tím průzkum nejdiskutovanějších témat facebookových skupin, který jsme prováděli od května 2020 do ledna 2021. Pochopíte s ním, na co se soustředit při penetraci balkánské e‑commerce.
S Mergadem do Chorvatska, Slovinska a Srbska
Na začátku loňského roku jsme se s Mergadem vydali na e‑commerce trhy států bývalé Jugoslávie. Před expanzí jsme si provedli průzkum trhu a vyhodnotili rizika. Na jeho základě jsme se rozhodli pro lokální jazykový support v Chorvatsku, Slovinsku a Srbsku.
Náš průzkum však neskončil. Trvá dál. V zemích, kam expandujeme, chceme být neustále v obraze a vědět, jaké jsou potřeby každého trhu a jaká jsou na něm aktuálně řešená témata. Děláme si také porovnání s trhy, na kterých už fungujeme. Chceme znát, jaké jsou mezi nimi podobnosti a zároveň v čem se liší. Jedná se o subjektivní výzkum. Proto si možná řeknete, že byste informace vyhodnocovali jinak.
Metodika výzkumu
Výsledky monitoringu níže jsou z období od května 2020 do ledna 2021. Dotazů a diskuzí bylo za tu dobu na tisíce. Ty nejčastější jsme si rozdělovali do témat a počítali jejich četnost. Je jasné, že se celý e‑commerce svět neřeší pouze na Facebooku. Častokrát ho využívají zejména nováčci a příspěvky profesionálů se objevují zřídka. To nás ovšem taky zajímalo. Proto jsme dělili dotazy na Začátečníky a Pokročilé. Pro zjednodušení a potřeby článku budeme diskutéry z FB skupin označovat jako Balkánce, protože na uživatele jsme v tomto výzkumu nahlíželi víceméně jednotně. A vypozorovali jsme, že značná část uživatelů je obdobně přítomná ve všech skupinách napříč zeměmi.
Témata e‑commerce skupin na Facebooku vám hodně prozradí
Součástí našeho pravidelného průzkumu je i studium toho, jaká témata se diskutují v e‑commerce skupinách na Facebooku. Na Balkáně jsme monitorovali (a pomocí RSS stále ještě monitorujeme) dotazy a diskuze v nám známých, největších facebookových skupinách zaměřených na e‑commerce:
- Dropshipping Balkan (26,8 tisíc členů)
- eCommerce Hrvatska (7,1 tisíc členů)
- Glorify Balkan — eCommerce & Dropshipping zajednica Balkana (3,7 tisíc členů)
- Internet marketing Slovenia (1,7 tisíc členů)
- Dropshipping & eCommerce Macedonia (1,1 tisíc členů)
- E‑Commerce magazin (511 Líbí se mi)
Klidně je využijte pro váš vlastní průzkum nebo monitoring.
Existence e‑shopů je provázaná s prací agentur a freelancerů
Užitek z mnoha informací ohledně balkánské e‑commerce mohou mít nejen provozovatelé e‑shopů. Pokud jste freelancer či agentura s ambicemi prorazit v zahraničí, i vy v článku níže najdete množství užitečných tipů.
Jaká hlavní e‑commerce témata Balkánci řeší
-
Nejčastěji diskutovaným tématem v balkánských facebookových skupinách zaměřených na e‑commerce jsou platební metody. Jedná se převážně o dotazy a diskuze o tom, které z nich jsou nejlepší, jak je napojit a které mají nejnižší poplatky.
Kromě toho se zde často vyskytují dotazy na PayPal. Jak si na něm založit business účet? Jak danit příjmy? Nebo jak lze z PayPalu vybírat peníze ve své měně? Zajímavostí jsou dotazy na platbu přes SMS.
Pokročilejší Balkánce také zajímají kryptoměny. Například: “Máme platební bránu, ale jak přijímat kryptoměny a jak je správně danit?”
Nejoblíbenější platební brány na Balkáně na základě výzkumu:
- Stripe
- Payoneer
- Monri (pochází z Chorvatska, dle jejích údajů ji využívá 30 % chorvatských e‑shopů)
- CorvusPay
A co váš e‑shop? Umožňujete platby přes PayPal? Plánujete zavedení dalších platebních bran?
-
Dropshipping je na Balkáně velké téma. Potvrzují to i časté dotazy na věk, od kdy je možné s dropshippingem začít. Souvisí s tím i časté dotazy na dropshipping vzdělávací kurzy a mentory. Diskuze se nejčastěji vedou ohledně dropshippment kurzů od Miloše Vašiće a Aleksandra Staniće. Nedokážeme ale říct, jestli jsou tyto kurzy opravdu tak oblíbené a navštěvované, nebo se jedná o uměle vytvářený zájem.
Nejvíce se diskutují dodavatelé z tržišť AliExpress a Alibaba. Časté téma byla také automatizace objednávek a s tím související napojení na skladové zásoby asijských dodavatelů. Zájem byl i o doplňky se statistikami o trendy zboží na Aliexpressu a Alibabě, na základě kterých dropshippeři vybírají sortiment svého e‑shopu.
Balkánci nemají problém jít za hranice země, ve které žijí. Část dotazů proto také směřovala na využívání fulfilment center v USA. Dotazy byly hlavně na Zendrop, cenově nejvýhodnější centra a návody, jak na nich efektivně prodávat.
Co z toho plyne pro vás?
E‑shopaři v zemích bývalé Jugoslávie jsou zdatní dropshippeři. Podívejte se na dodací lhůtu zboží vašich hlavních konkurentů v zemi, kam expandujete. Nejedná se o dropshipping model dlouhými dodacími lhůtami? Nabízení kratší doby dodání by tak mohla být vaše hlavní konkurenční výhoda.
-
To, že obchodníci z Balkánu mají zájem prodávat v zahraničí, potvrzují i dotazy na právní náležitosti.
Témata otázek:
- virtuální sídla a zakládání firem v jiných státech (např. pro e‑shop platící daně v Chorvatsku je vyřešení fyzického skladiště dle zákona povinné, nemůže tedy bez něj obchodovat.)
- v jakých zemích jsou pro podnikání nejlepší podmínky
- jaké jsou praxe s placením daní (“Pokud jsem Srb a mám e‑shop v Anglii, komu mám platit daně?”)
Co musíte vědět, pokud chcete inzerovat na Balkáně
Ačkoli jsou si země bývalé Jugoslávie jazykově a kulturně poměrně blízké, při expanzi na několik z nich naráz vám nepostačí jednotný přístup. Ne všechny balkánské země jsou v Evropské Unii. Každá má navíc jinou měnu a několik specifik, která musíte znát.
-
Obecné dotazy nejčastěji kladli začínající obchodníci. Těchto dotazů bylo nejvíce v období první vlny pandemie, kdy na Balkáně začal lockdown a kamenné obchody začaly zavádět virtuální pobočky.
Co e‑shopaře nejvíce zajímalo:
- jaké jsou nejlepší kurzy pro zisk online marketingového vzdělání
- jaké služby e‑shopům nabízí marketingové agentury
- co je to dropshipping
- poptávka po práci marketingových odborníků
Mezi pokročilejší patří dotazy týkající se podvodů typu zcizené facebookové stránky či zkopírované popisky produktu a poptávka po konkrétní pomoci odborníků (např. řešení SEO pro web obchodníka s tolika a tolika produkty).
Jak na Balkáně zaujmout
Máte v týmu specialisty na Balkán? Pokud do těchto států chcete expandovat s marketingovou agenturou nebo jako freelancer, vyzkoušejte self promo prostřednictvím poradenství ve facebookových skupinách nebo pomocí specializovaných kurzů. E‑shopy takto snáz najdou partnery, kteří se jim postarají o marketing.
-
Dotazy na inzerci na Facebooku a Instagramu měly častokrát začátečnickou povahu. Jejich prostřednictvím se uživatelů ujímali freelanceři a marketingové agentury, aby si tímto způsobem vytvořili reklamu.
Jak toho využít
Hledáte inspiraci, jakým způsobem v Chorvatsku oslovovat potenciální zákazníky z řad uživatelů Facebooku a Instagramu? Podívejte se, jak na to jdou dvě lokální agentury, které nás zaujaly svým self promem:
- záhřebská Kontra
- SeekAndHit ze Splitu
-
Z diskuzí o dopravě vyvozujeme, že Balkánci jsou hlavně dropshippeři a odborníci na přeshraniční prodej. Často se objevují dotazy typu: “Jsme e‑shop v Makedonii a chceme posílat objednávky do Chorvatska. Jak to nejlépe provést?” nebo “Kdo mi zaručí doručení zásilky z Nizozemí do Německa do dvou pracovních dnů?”
Co je při dopravě zboží po Balkáně nejdůležitější
Nezapomínejte zde počítat se dvěma cenami za dopravu. Ceny za doručení v rámci pevniny jsou jiné než ty za dopravu na ostrov a mohou se tak výrazně lišit.
-
Také dotazy na SEO a PPC většinou pokládají marketingoví začátečníci. I zde proto dokážete oslovit nové zákazníky, kteří budou využívat vaše služby.
Tipy dotazů:
- Jak danit Google reklamy?
- Jak založit účet?
- Jak nastavit smart kampaň? Proč smart kampaň nedělá to co chci?
- Jaké jsou SEO pluginy pro Wordpress?
Na Balkáně se oproti např. české e‑commerce více řeší reklamy na Viberu a Whatsuppu.
Hledáte odborníka na PPC pro Balkán?
Oslovte Miroslava Vargu. Tento seniorní PPCčkař je považován za otce PPC na Balkáně.
-
Značná část dotazů z této kategorie směřuje na cenovou politiku a úspěšnější prodeje. Zaujměte e‑shopaře znalostmi ohledně efektivnější inzerce. Mnoho e‑shopařů, kteří potřebují poradit, se takto může stát vašimi stabilními klienty, pokud jim odpovíte na otázky typu: “Volíte spíše dárky, nebo poukazy na nákup?” nebo “Hodláme od příštího roku zdražit, máte někdo zkušenost, jak to úspěšně provést?”
-
V tomto tématu se řeší nejsilnější krabicové řešení pro e‑shopy na Balkáně, Shopify a e‑commerce platforma WooCommerce pro WordPress. Pokud provozovatelům e‑shopům dokážete poradit s různými napojeními na toto řešení, na dopravce, na platební brány či další šablony, zvýšíte tím lákavost vašeho agenturního portfolia.
-
Ačkoliv jsou srovnávače níže než na desátém místě našeho výzkumu, upírali jsme na ně velkou pozornost. O zbožáky je na balkánských facebookových skupinách zatím nízký zájem. Menší množství dotazů v Chorvatsku směřovalo na zkušenosti s největšími zdejšími zbožáky Jeftinije a Nabava. V Makedonii a Srbsku dotazy podobně směřovaly na zdejší jedničku Eponudu. Z odpovědí místních marketérů však vyplývá, že otázkám zbožáků dobře rozumí a umí uživatelům pomoci na profesionální úrovni. I v případě inzerce na lokálních zbožácích platí, že pokud máte znalosti, jak je efektivně využít, zvýšíte tím potenciál, jak si na Balkáně získat zákazníky.
Srovnávače zboží mají velký potenciál pro expanzi
- Trh na balkánských srovnávačích ještě není tak rozsáhlý jako například v České republice a na Slovensku. Pokud chcete na Balkán expandovat, určitě využijte jejich možnosti.
- Čeká zde na vás mnoho příležitostí. Na největším srovnávači ze zemí bývalé Jugoslávie zatím inzeruje pouze 500 e‑shopů:
- Ceneje.si (512 e‑shopů)
- Nabava.net (400 e‑shopů)
- Eponuda.com (+/- 400 e‑shopů)
- Jefitnije.hr (327 e‑shopů)
- Idealno.rs (249 e‑shopů)
- Pametno.rs (182 e‑shopů)
- Idealno.ba (102 e‑shopů)
- Pametno.si (79 e‑shopů)
S Mergadem nastavíte inzerci pro známé balkánské formáty sami
Zvažujete expanzi na některý z balkánských online trhů? S Mergadem využijete formáty pro srovnávače zboží, které už používáte a převedete je na ty, které aktuálně potřebujete. S naším virtuálním správcem dokážete automatizovaně spravovat datové feedy. V Mergadu zvládnete inzerci e‑shopu spravovat sami – zrychlíte tím každodenní marketingové úkony a ušetříte náklady za práci programátorů.
Co z průzkumu témat, která Balkánci diskutují, vyplývá? Že i když jsou místní uživatelé z řad zákazníků i e‑shopařů e‑commerce začátečníky, mají zájem zkoušet nové možnosti. A právě zde je velká síla pro zkušenější prodejce či marketingové agentury a freelancery. Pokud máte dobré znalosti online marketingu, neváhejte skrz svoji profesionalitu oslovit potenciální zákazníky. Zvýšíte tím důvěryhodnost a zajímavost vaší firmy.
Mohlo by vás zajímat:

Performance marketing + copy marketing + Balkan e‑commerce = Vito.
V Mergadu zastává roli konzultanta pro CEE region s primárním zaměřením na Balkán.
Fanoušek číslo 1 Jeleny Karleuši.