Co se nejvíc řeší v balkánské e‑commerce? Získejte přehled s interním průzkumem Mergada

Článek zveřejněn 18. 03. 2021
| 8 minut čtení

Expandujete s e‑shopem na Balkán? Udělejte si přehled o tom, co je pro uživatele zdejších online trhů důležité. Pomůže vám s tím průzkum nejdiskutovanějších témat facebookových skupin, který jsme prováděli od května 2020 do ledna 2021. Pochopíte s ním, na co se soustředit při penetraci balkánské e‑commerce.

S Mergadem do Chorvatska, Slovinska a Srbska

Na začátku loňského roku jsme se s Mergadem vydali na e‑commerce trhy států bývalé Jugoslávie. Před expanzí jsme si provedli průzkum trhu a vyhodnotili rizika. Na jeho základě jsme se rozhodli pro lokální jazykový support v Chorvatsku, Slovinsku a Srbsku.

Náš průzkum však neskončil. Trvá dál. V zemích, kam expandujeme, chceme být neustále v obraze a vědět, jaké jsou potřeby každého trhu a jaká jsou na něm aktuálně řešená témata. Děláme si také porovnání s trhy, na kterých už fungujeme. Chceme znát, jaké jsou mezi nimi podobnosti a zároveň v čem se liší. Jedná se o subjektivní výzkum. Proto si možná řeknete, že byste informace vyhodnocovali jinak.

Metodika výzkumu

Výsledky monitoringu níže jsou z období od května 2020 do ledna 2021. Dotazů a diskuzí bylo za tu dobu na tisíce. Ty nejčastější jsme si rozdělovali do témat a počítali jejich četnost. Je jasné, že se celý e‑commerce svět neřeší pouze na Facebooku. Častokrát ho využívají zejména nováčci a příspěvky profesionálů se objevují zřídka. To nás ovšem taky zajímalo. Proto jsme dělili dotazy na ZačátečníkyPokročilé. Pro zjednodušení a potřeby článku budeme diskutéry z FB skupin označovat jako Balkánce, protože na uživatele jsme v tomto výzkumu nahlíželi víceméně jednotně. A vypozorovali jsme, že značná část uživatelů je obdobně přítomná ve všech skupinách napříč zeměmi. 

Témata e‑commerce skupin na Facebooku vám hodně prozradí

Součástí našeho pravidelného průzkumu je i studium toho, jaká témata se diskutují v e‑commerce skupinách na Facebooku. Na Balkáně jsme monitorovali (a pomocí RSS stále ještě monitorujeme) dotazy a diskuze v nám známých, největších facebookových skupinách zaměřených na e‑commerce:

Klidně je využijte pro váš vlastní průzkum nebo monitoring.

Existence e‑shopů je provázaná s prací agentur a freelancerů

Užitek z mnoha informací ohledně balkánské e‑commerce mohou mít nejen provozovatelé e‑shopů. Pokud jste freelancer či agentura s ambicemi prorazit v zahraničí, i vy v článku níže najdete množství užitečných tipů.

Jaká hlavní e‑commerce témata Balkánci řeší

  • Nejčastěji diskutovaným tématem v balkánských facebookových skupinách zaměřených na e‑commerce jsou platební metody. Jedná se převážně o dotazy a diskuze o tom, které z nich jsou nejlepší, jak je napojit a které mají nejnižší poplatky.

    Kromě toho se zde často vyskytují dotazy na PayPal. Jak si na něm založit business účet? Jak danit příjmy? Nebo jak lze z PayPalu vybírat peníze ve své měně? Zajímavostí jsou dotazy na platbu přes SMS. 

    Pokročilejší Balkánce také zajímají kryptoměny. Například: “Máme platební bránu, ale jak přijímat kryptoměny a jak je správně danit?”

    Nejoblíbenější platební brány na Balkáně na základě výzkumu:

    1. Stripe
    2. Payoneer
    3. Monri (pochází z Chorvatska, dle jejích údajů ji využívá 30 % chorvatských e‑shopů)
    4. CorvusPay

    A co váš e‑shop? Umožňujete platby přes PayPal? Plánujete zavedení dalších platebních bran?

  • Dropshipping je na Balkáně velké téma. Potvrzují to i časté dotazy na věk, od kdy je možné s dropshippingem začít. Souvisí s tím i časté dotazy na dropshipping vzdělávací kurzy a mentory. Diskuze se nejčastěji vedou ohledně dropshippment kurzů od Miloše VašićeAleksandra Staniće. Nedokážeme ale říct, jestli jsou tyto kurzy opravdu tak oblíbené a navštěvované, nebo se jedná o uměle vytvářený zájem.

    Nejvíce se diskutují dodavatelé z tržišť AliExpress a Alibaba. Časté téma byla také automatizace objednávek a s tím související napojení na skladové zásoby asijských dodavatelů. Zájem byl i o doplňky se statistikami o trendy zboží na Aliexpressu a Alibabě, na základě kterých dropshippeři vybírají sortiment svého e‑shopu. 

    Balkánci nemají problém jít za hranice země, ve které žijí. Část dotazů proto také směřovala na využívání fulfilment center v USA. Dotazy byly hlavně na Zendrop, cenově nejvýhodnější centra a návody, jak na nich efektivně prodávat.

    Co z toho plyne pro vás?

    E‑shopaři v zemích bývalé Jugoslávie jsou zdatní dropshippeři. Podívejte se na dodací lhůtu zboží vašich hlavních konkurentů v zemi, kam expandujete. Nejedná se o dropshipping model dlouhými dodacími lhůtami? Nabízení kratší doby dodání by tak mohla být vaše hlavní konkurenční výhoda.

  • To, že obchodníci z Balkánu mají zájem prodávat v zahraničí, potvrzují i dotazy na právní náležitosti.

    Témata otázek:

    • virtuální sídla a zakládání firem v jiných státech (např. pro e‑shop platící daně v Chorvatsku je vyřešení fyzického skladiště dle zákona povinné, nemůže tedy bez něj obchodovat.)
    • v jakých zemích jsou pro podnikání nejlepší podmínky
    • jaké jsou praxe s placením daní (“Pokud jsem Srb a mám e‑shop v Anglii, komu mám platit daně?”)

    Co musíte vědět, pokud chcete inzerovat na Balkáně

    Ačkoli jsou si země bývalé Jugoslávie jazykově a kulturně poměrně blízké, při expanzi na několik z nich naráz vám nepostačí jednotný přístup. Ne všechny balkánské země jsou v Evropské Unii. Každá má navíc jinou měnu a několik specifik, která musíte znát.

  • Obecné dotazy nejčastěji kladli začínající obchodníci. Těchto dotazů bylo nejvíce v období první vlny pandemie, kdy na Balkáně začal lockdown a kamenné obchody začaly zavádět virtuální pobočky. 

    Co e‑shopaře nejvíce zajímalo:

    • jaké jsou nejlepší kurzy pro zisk online marketingového vzdělání
    • jaké služby e‑shopům nabízí marketingové agentury
    • co je to dropshipping
    • poptávka po práci marketingových odborníků

    Mezi pokročilejší patří dotazy týkající se podvodů typu zcizené facebookové stránky či zkopírované popisky produktu a poptávka po konkrétní pomoci odborníků (např. řešení SEO pro web obchodníka s tolika a tolika produkty).

    Jak na Balkáně zaujmout

    Máte v týmu specialisty na Balkán? Pokud do těchto států chcete expandovat s marketingovou agenturou nebo jako freelancer, vyzkoušejte self promo prostřednictvím poradenství ve facebookových skupinách nebo pomocí specializovaných kurzů. E‑shopy takto snáz najdou partnery, kteří se jim postarají o marketing. 

  • Dotazy na inzerci na Facebooku a Instagramu měly častokrát začátečnickou povahu. Jejich prostřednictvím se uživatelů ujímali freelanceři a marketingové agentury, aby si tímto způsobem vytvořili reklamu.

    Jak toho využít

    Hledáte inspiraci, jakým způsobem v Chorvatsku oslovovat potenciální zákazníky z řad uživatelů Facebooku a Instagramu? Podívejte se, jak na to jdou dvě lokální agentury, které nás zaujaly svým self promem:

  • Z diskuzí o dopravě vyvozujeme, že Balkánci jsou hlavně dropshippeři a odborníci na přeshraniční prodej. Často se objevují dotazy typu: “Jsme e‑shop v Makedonii a chceme posílat objednávky do Chorvatska. Jak to nejlépe provést?” nebo “Kdo mi zaručí doručení zásilky z Nizozemí do Německa do dvou pracovních dnů?”

    Co je při dopravě zboží po Balkáně nejdůležitější

    Nezapomínejte zde počítat se dvěma cenami za dopravu. Ceny za doručení v rámci pevniny jsou jiné než ty za dopravu na ostrov a mohou se tak výrazně lišit.

  • Také dotazy na SEO a PPC většinou pokládají marketingoví začátečníci. I zde proto dokážete oslovit nové zákazníky, kteří budou využívat vaše služby.

    Tipy dotazů:

    • Jak danit Google reklamy?
    • Jak založit účet?
    • Jak nastavit smart kampaň? Proč smart kampaň nedělá to co chci?
    • Jaké jsou SEO pluginy pro Wordpress?

    Na Balkáně se oproti např. české e‑commerce více řeší reklamy na Viberu a Whatsuppu.

    Hledáte odborníka na PPC pro Balkán?

    Oslovte Miroslava Vargu. Tento seniorní PPCčkař je považován za otce PPC na Balkáně.

  • Značná část dotazů z této kategorie směřuje na cenovou politiku a úspěšnější prodeje. Zaujměte e‑shopaře znalostmi ohledně efektivnější inzerce. Mnoho e‑shopařů, kteří potřebují poradit, se takto může stát vašimi stabilními klienty, pokud jim odpovíte na otázky typu: “Volíte spíše dárky, nebo poukazy na nákup?” nebo “Hodláme od příštího roku zdražit, máte někdo zkušenost, jak to úspěšně provést?”

  • V tomto tématu se řeší nejsilnější krabicové řešení pro e‑shopy na Balkáně, Shopify a e‑commerce platforma WooCommerce pro WordPress. Pokud provozovatelům e‑shopům dokážete poradit s různými napojeními na toto řešení, na dopravce, na platební brány či další šablony, zvýšíte tím lákavost vašeho agenturního portfolia.

  • Ačkoliv jsou srovnávače níže než na desátém místě našeho výzkumu, upírali jsme na ně velkou pozornost. O zbožáky je na balkánských facebookových skupinách zatím nízký zájem. Menší množství dotazů v Chorvatsku směřovalo na zkušenosti s největšími zdejšími zbožáky JeftinijeNabava. V Makedonii a Srbsku dotazy podobně směřovaly na zdejší jedničku Eponudu. Z odpovědí místních marketérů však vyplývá, že otázkám zbožáků dobře rozumí a umí uživatelům pomoci na profesionální úrovni. I v případě inzerce na lokálních zbožácích platí, že pokud máte znalosti, jak je efektivně využít, zvýšíte tím potenciál, jak si na Balkáně získat zákazníky.

    Srovnávače zboží mají velký potenciál pro expanzi

    1. Trh na balkánských srovnávačích ještě není tak rozsáhlý jako například v České republice a na Slovensku. Pokud chcete na Balkán expandovat, určitě využijte jejich možnosti.
    2. Čeká zde na vás mnoho příležitostí. Na největším srovnávači ze zemí bývalé Jugoslávie zatím inzeruje pouze 500 e‑shopů:

S Mergadem nastavíte inzerci pro známé balkánské formáty sami

Zvažujete expanzi na některý z balkánských online trhů? S Mergadem využijete formáty pro srovnávače zboží, které už používáte a převedete je na ty, které aktuálně potřebujete. S naším virtuálním správcem dokážete automatizovaně spravovat datové feedy. V Mergadu zvládnete inzerci e‑shopu spravovat sami – zrychlíte tím každodenní marketingové úkony a ušetříte náklady za práci programátorů.

Co z průzkumu témat, která Balkánci diskutují, vyplývá? Že i když jsou místní uživatelé z řad zákazníků i e‑shopařů e‑commerce začátečníky, mají zájem zkoušet nové možnosti. A právě zde je velká síla pro zkušenější prodejce či marketingové agentury a freelancery. Pokud máte dobré znalosti online marketingu, neváhejte skrz svoji profesionalitu oslovit potenciální zákazníky. Zvýšíte tím důvěryhodnost a zajímavost vaší firmy.

Mohlo by vás zajímat:

Napsal / Vito Nikolič / 18. 03. 2021

Performance marketing + copy marketing + Balkan e‑commerce = Vito. 

V Mergadu zastává roli konzultanta pro CEE region s primárním zaměřením na Balkán. 

Fanoušek číslo 1 Jeleny Karleuši. 

Přidat nový komentář

Obsah tohoto pole je soukromý a nebude veřejně zobrazen.
Přidáním komentáře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.