Nové Zbožícz

Navažme na komentář k přípravám spuštění nového Zboží.cz a podívejme se, co přinese nové Zboží.cz pro inzerenty. Novou grafiku, responzivní web — to si můžete vyzkoušet na veřejné beta verzi sami. Zde se podíváme na zoubek technickým zajímavostem.

Co přinese nové Zboží.cz pro inzerující e‑shopy

Celkově vyspělejší aplikaci s vyšším důrazem na PPC režim reklamy. Na nové rozhraní, přívětivé pro koncové uživatele, naváže vývoj nové administrace pro inzerenty. Její spuštění je plánováno na první polovinu roku 2015.

Co zaujalo pana Mergada

Zajímavosti uvedu dle stránek, kde se nacházejí. Cílem je naznačit koncepční změny. Nikoliv se věnovat detailům. Upozorňuji, že nové Zboží.cz je stále v beta verzi a dále se mění.

Stránka s detailem zboží / produktová karta

Uveďme si obrázek se zvýrazněním zajímavostí. Podrobnosti v textu následují pod obrázkem.

Produktová karta nové verze Zbožícz

Zdroj obrázku: http://beta.zbozi.cz/vyrobek/beats-by-dr-dre-solo-hd

Co mne zaujalo na nové produktové kartě Zboží.cz.

  1. Zobrazeno je pouze TOP 7 nabídek e‑shopů. Ostatní nabídky jsou ukryty pod odkazem „Další obchody“. Na původním Zboží.cz byly nabídky stránkovány po 30 nabídkách. V důsledku toho očekávám posílení dopadů navýšených nabídek v PPC režimu.
  2. V řazení nabídek e‑shopů má klíčový význam nabídka za proklik MAX_CPC, spolu s mírou prokliku CTR. Ostatní signály: cena PRICE_VAT, skladová dostupnost DELIVERY_DATE,  bonus EXTRA_MESSAGE či výdejní místa mají význam minimální.
  3. Obsahuje-li zboží varianty, je zvýrazněna nejpopulárnější z nich. Tedy té s nejvyšším počtem prokliků do e‑shopů. Řazení variant, zobrazení zboží, kde zbyla varianta jediná i ošetření dalších podobných situací jsou předmětem vývoje a mohou se dál měnit.
  4. Podobné výrobky vybírá Zboží.cz ze stejné kategorie zboží, tak aby měly podobnou cenukvalitní CTR.
  5. Stránka může obsahovat blok se zbožím, zde označený, jako Sluchátka Beats. Jde o zboží z dané kategorie od stejného výrobce. Nevyskytuje se však vždy.

Fulltextové vyhledávání Zboží.cz

Fulltextové vyhledávání dozná velkých změn. Jednak vizuálních, jednak dojde k zavedení PPC aukce. Opět si uveďme nejprve obrázek a textový komentář za ním.

Příklad vyhledávání na Zboží cz

Zdroj obrázku: http://beta.zbozi.cz/hledani?q=%C4%8Derven%C3%BD%20svetr%20d%C3%A1msk%C3%BD

Co mne zaujalo ve vyhledávání nového Zboží.cz

Nově zavedený XML element MAX_CPC_SEARCH umožní nastavit nabídky za prokliky z výsledků fulltextového vyhledávání. Pokud Vám, tak jako mně, vrtá hlavou vyvážení PPC a relevance k vyhledávacímu dotazu či fakt, že seskupené produktové karty se zobrazují před neseskupenými položkami zboží, pak vězte, že na Zboží.cz je podíl vyhledávacích dotazů, na které se nezobrazí žádná produktová karta, dostatečný. A tak by tento element své uplatnění najít měl.

Kategorie zboží

Kategorie produktů na Zboží.cz

Zdroj obrázku: http://beta.zbozi.cz/detske-zbozi/preprava-deti/autosedacky?q=autoseda%C4%8Dka&cena-od=3000&cena-do=3999

Co mne zaujalo na stránkách kategorií nového Zboží.cz

  1. Pořadí položek zboží v kategorii zboží by se zatím měnit nemělo. Vpředu bude zboží oblíbené mezi zákazníky.
  2. Nový formát „Doporučujeme“ obsahuje proklik přímo do vybraného e‑shopu. Vybrán je z prvních 5 e‑shopů dle PPC, který má zboží skladem. Pokud nemá mezi TOP e‑shopy dle PPC zboží skladem žádný, je uvedena nabídka s TOP PPC nabídkou, i když skladem není.
  3. Šedý text vedle skladové dostupnosti představuje popis varianty zboží, pokud varianty jsou.

Další zajímavosti Zboží.cz

  • TOP zboží na hlavní stránce vybírají správci Zboží.cz zatím ručně.
  • Sklik zmizí zcela.
  • Obsah stránek s profilem značky zboží (příklad zde) lze nechat nastavit od administrátorů Zboží.cz, včetně pořadí kategorií v levém sloupci či pořadí položek zboží.
  • Do zahraničí se Zboží.cz aktuálně nechystá.

 

Jak e‑shop připravit na nové Zboží.cz pomocí Mergada

Připomeňme, že stávající verze Zboží.cz se může do ostrého spuštění ještě měnit. Přesto si shrňme základní kroky, jak e‑shop na novinky připravit. S pomocí Mergada to zabere pár minut.

Nastavte nabídky za prokliky z vyhledávání Zboží.cz

  1. Přihlaste se do Mergada, pokud nemáte export pro Zboží.cz, vytvořte si jej.
  2. Na stránce Pravidla –> Upravit elementy, vytvořte nový element MAX_CPC_SEARCH.
  3. Na stránce Pravidla, naplňte element MAX_CPC_SEARCH hodnotou. Pokud máte v XML element MAX_CPC, lze do MAX_CPC_SEARCH zkopírovat jeho hodnotu vložením proměnné %MAX_CPC%. Nebo zadejte pevnou hodnotu, např. 1,10 Kč.

Rozhodněte se, zda inzerovat zboží v TOLLFREE / UNFEATURED

Doposud zboží, označené v elementech TOLLFREE nebo UNFEATURED hodnotou 1 bylo inzerováno v levnějším režimu. Nově se nebude zobrazovat vůbec. Pokud tedy chcete zboží inzerovat, skryjte na stránce Pravidla –> Upravit elementy tyto elementy kliknutím na ikonu oka.

Pokud chcete mít pod kontrolou, které zboží inzerovat budete a které nikoliv, skryjte elementy TOLLFREE i UNFEATURED. Zboží, které inzerovat na Zboží.cz nechcete pak:

  1. Udělejte v Mergadu na stránce Produkty výběr a uložte.
  2. Na stránce Pravidla vytvořte nové pravidlo, vyberte svůj výběr zboží, typ pravidla zvolte Skrýt a uložte.

Rozvažte svou PPC strategii

Očekávám další posilování významu PPC inzerce a rozevírání pomyslných nůžek mezi těmi, kdo aktivně s nabídkami za prokliky nepracují a těmi, kdo nabídky za prokliky navyšují. Doporučuji proto důkladně vyhodnotit stávající výsledky Zboží.cz i dalších zdrojů návštěvnosti — porovnat rozdíly a stanovit si, jaké maximální náklady a za které sortimentní skupiny zboží, jste ochotni akceptovat. A na základě toho nastavit v Mergadu správně nabídky za prokliky MAX_CPC a MAX_CPC_SEARCH.

Buďte připravení na vrchol Vánoční prodejní sezóny — nastavte si v Mergadu vše potřebné už teď »

 

 

Pan Mergado

Pan Mergado byl největší dříč v našem týmu. Makal ve dne i v noci, aby byla data e‑shopů v tom nejlepším pořádku a přinášela užitek. Zde na blogu psal návody, zprávy i své vlastní názory. No ano, byla to virtuální postava, ale my jsme ho měli rádi. Fakt.