S Mergadem do zahraničí: Polsko (část 1.)

Polsko je jedním z nejlidnatějších států východní Evropy. I zde postupně přibývá zákazníků, kteří chápou výhody nákupu online, a prodejců, kteří si stále více uvědomují, jaké kroky mají pro zvýšení online prodeje podstoupit. Co to znamená pro váš e-shop? Že je ideální čas využít vysokého potenciálu tohoto pozvolna se zaplňujícího prostoru a důkladně nastartovat vaše podnikání v Polsku. Přinášíme vám přehled praktických informací, které je při vstupu do polské e-commerce důležité znát.

Podmínky na trhu

V Polsku v současnosti žije téměř 38 milionu lidí (podle přehledu společnosti eShopWorld vloni činilo celkové HDP 471,36 miliardy USD). Loňský článek agentury eVisions říká, že 77 % obyvatel Polska vlastní notebook či stolní počítač a k internetu je připojeno téměř 76 % zdejších domácností. 51 % z celkové populace pak vlastní chytrý telefon připojený k internetu. Tento fakt má za vliv, že pohodlí a přístupnosti elektronického obchodu využívá více než polovina Poláků.

Kromě rostoucího podílu mladších uživatelů (90% lidí ve věku 16-24 let a 92% lidí ve věku 25-34 let se podle přehledu eShopWorldu přihlašuje denně), kteří nákupy na internetu považují za bezpečné, roste pozvolna i podíl starší generace, která se na webu orientuje. Zvyšující se množství osob ve věku 45-54 let a nad 55 let, které vykazují denní penetraci 79% a 65%, vám proto může přinést nové skupiny zákazníků, na které můžete cílit.

Aktuální infografika agentury Expandeco ukazuje, že je na polském trhu kolem 23 500 e-shopů. Polovina veškerých transakcí se přitom uskuteční přes portál Allegro.pl, jemuž se věnujeme níže.

Přehled polské e-commerce v roce 2017. Zdroj: businessinsider.com

Důležitá fakta:

  1. Většinu nákupů provádějí Poláci v pondělí, nejméně potom v pátek a sobotu.
  2. Pro více než tři čtvrtiny polských zákazníků je nejdůležitější podmínkou pro uskutečnění nákupu cena. Jejich zájem proto podnítí slevy, věrnostní programy či různé akce.
  3. Dalším výrazným faktorem je cena dopravy. Poláky dokáží spolehlivě přilákat nízké výdaje za dopravu.
  4. Studie eVisons také říká, že 81 % uživatelů, kteří nakupují online, sleduje recenze. Je proto na místě dbát o dobrý obraz vašeho obchodu.
  5. Velkou váhu má také dobře zvládnutý zákaznický servis. Pracujte proto na svojí důvěryhodnosti prostřednictvím co nejrychlejší a nejpohodlnější komunikace s vašimi zákazníky.

Chování polských zákazníků

Nejvíc typický online zákazník v Polsku je žena ve věku 34 let s ukončeným středoškolským či vysokoškolským vzděláním, která žije ve městě a má kvalitní materiální zázemí. I přesto muži za online nákupy ročně utratí o 6 % více než ženy. Kamenné obchody v malých městech a na vesnicích dostatečně nepokrývají poptávku místních obyvatel. Jsou tedy ideálním místem, kam byste se svým e-shopem měli cílit. Pro necelou třetinu Poláků je důležitá značka a více než čtvrtina z nich nakupuje stejné zboží, na kteréje zvyklá. Ženy nejvíce nakupují oblečení, šperky, kosmetiku, obuv a dětské zboží. Muži preferují elektroniku, ve větší míře mají také zájem o pojištění či sortiment ze sběratelských kategorií.

Charakteristika typického polského zákazníka. Zdroj: E-commerce in Poland 2016, Gemius Report for e-Commerce Polska

Vyhledávače a srovnávače

Google Shopping

I v Polsku je hojně využívaný kanál Google Shopping. Pro obchody inzerující ze zahraničí jsou na Google Shopping rozdílné podmínky než pro ty, které pracují na území Polska.

Pokud je váš e-shop v Polsku, musí:

  • mít polskou verzi stránek
  • ceny ve zlotých
  • využívat dopravce operující na území Polska
  • platit polské daně
  • mít správný Google feed

Allegro

Allegro je tržiště podobné Aukro.cz, svojí velikostí ho však přesahuje. S více než 204 miliony přístupů měsíčně se jedná o 5. nejnavštěvovanější stránku v Polsku. Má své vlastní rozhraní, v němž můžete vytvářet nabídky. Jeho správa je složitější a nákladnější než prostřednictvím srovnávačů.

Největší zbožové srovnávače v Polsku

Podle průzkumu Eurostatu z roku 2016 v Polsku pravidelně navštívilo srovnávače cen či srovnávací aplikace 62 % polských online zákazníků. A jaké jsou ty největší?

Chování zákazníků při nákupu. Zdroj: ec.europa.eu/eurostat

Ceneo

Ceneo je nejnavštěvovanější polský zbožák a 21. nejnavštěvovanější stránka. Měsíčně na něm proběhne okolo 48 milionů přístupů (77% ze Searche, 16.5% z Direct přístupů). Ceneo má vlastní mobilní aplikaci a hodnotící systém Zufane Opinii, který se podobá Ověřeno zákazníky Heureky.

Konkurence Ceneo.pl. Zdroj: similarweb.com

Skapiec

Ačkoliv je Skapiec v počtu přístupů druhý nejpoužívanější srovnávač, je mezi ním a Ceneem značná mezera. Měsíčně v průměru zaznamenává 7 milionů přístupů (63 % ze Searche, 15.5% z Direct přístupů a skoro 20% přístupů z refferalu). Má také vlastní mobilní aplikaci.

Okazje

Na třetí nejčastěji využívaný srovnávač je 1,56 milionů přístupů měsíčně (57 % ze Searche, 19 % z Displaye, 11 % z Refferal a Direct). Je třeba počítat s menším objemem přístupů a objednávek.

Formáty podporované Mergadem

 

To je z dnešního náhledu pod pokličku polské e-commerce vše. V druhé části se podíváme, jak je to s platbami, dopravou a nejprodávanějším zbožím. Opět připojíme i několik tipů, které při expanzi na polský trh jistě využijete.

Přidat komentář