Polsko je jedním z nejlidnatějších států východní Evropy. I zde postupně přibývá zákazníků, kteří chápou výhody nákupu online, a prodejců, kteří si stále více uvědomují, jaké kroky mají pro zvýšení online prodeje podstoupit. Co to znamená pro váš e-shop? Že je ideální čas využít vysokého potenciálu tohoto pozvolna se zaplňujícího prostoru a důkladně nastartovat vaše podnikání v Polsku. Přinášíme vám přehled praktických informací, které je při vstupu do polské e-commerce důležité znát.
Podmínky na trhu
V Polsku v současnosti žije téměř 38 milionu lidí (podle přehledu společnosti eShopWorld vloni činilo celkové HDP 471,36 miliardy USD). Loňský článek agentury eVisions říká, že 77 % obyvatel Polska vlastní notebook či stolní počítač a k internetu je připojeno téměř 76 % zdejších domácností. 51 % z celkové populace pak vlastní chytrý telefon připojený k internetu. Tento fakt má za vliv, že pohodlí a přístupnosti elektronického obchodu využívá více než polovina Poláků.
Kromě rostoucího podílu mladších uživatelů (90% lidí ve věku 16-24 let a 92% lidí ve věku 25-34 let se podle přehledu eShopWorldu přihlašuje denně), kteří nákupy na internetu považují za bezpečné, roste pozvolna i podíl starší generace, která se na webu orientuje. Zvyšující se množství osob ve věku 45-54 let a nad 55 let, které vykazují denní penetraci 79% a 65%, vám proto může přinést nové skupiny zákazníků, na které můžete cílit.
Aktuální infografika agentury Expandeco ukazuje, že je na polském trhu kolem 23 500 e-shopů. Polovina veškerých transakcí se přitom uskuteční přes portál Allegro.pl, jemuž se věnujeme níže.
Důležitá fakta:
- Většinu nákupů provádějí Poláci v pondělí, nejméně potom v pátek a sobotu.
- Pro více než tři čtvrtiny polských zákazníků je nejdůležitější podmínkou pro uskutečnění nákupu cena. Jejich zájem proto podnítí slevy, věrnostní programy či různé akce.
- Dalším výrazným faktorem je cena dopravy. Poláky dokáží spolehlivě přilákat nízké výdaje za dopravu.
- Studie eVisons také říká, že 81 % uživatelů, kteří nakupují online, sleduje recenze. Je proto na místě dbát o dobrý obraz vašeho obchodu.
- Velkou váhu má také dobře zvládnutý zákaznický servis. Pracujte proto na svojí důvěryhodnosti prostřednictvím co nejrychlejší a nejpohodlnější komunikace s vašimi zákazníky.
Chování polských zákazníků
Nejvíc typický online zákazník v Polsku je žena ve věku 34 let s ukončeným středoškolským či vysokoškolským vzděláním, která žije ve městě a má kvalitní materiální zázemí. I přesto muži za online nákupy ročně utratí o 6 % více než ženy. Kamenné obchody v malých městech a na vesnicích dostatečně nepokrývají poptávku místních obyvatel. Jsou tedy ideálním místem, kam byste se svým e-shopem měli cílit. Pro necelou třetinu Poláků je důležitá značka a více než čtvrtina z nich nakupuje stejné zboží, na které už je zvyklá. Ženy nejvíce nakupují oblečení, šperky, kosmetiku, obuv a dětské zboží. Muži preferují elektroniku, ve větší míře mají také zájem o pojištění či sortiment ze sběratelských kategorií.
Vyhledávače a srovnávače
Google Shopping
I v Polsku je hojně využívaný kanál Google Shopping. Pro obchody inzerující ze zahraničí jsou na Google Shopping rozdílné podmínky než pro ty, které pracují na území Polska.
Pokud je váš e-shop v Polsku, musí:
- mít polskou verzi stránek
- ceny ve zlotých
- využívat dopravce operující na území Polska
- platit polské daně
- mít správný Google feed
Allegro
Allegro je tržiště podobné Aukro.cz, svojí velikostí ho však přesahuje. S více než 204 miliony přístupů měsíčně se jedná o 5. nejnavštěvovanější stránku v Polsku. Má své vlastní rozhraní, v němž můžete vytvářet nabídky. Jeho správa je složitější a nákladnější než prostřednictvím srovnávačů.
Největší zbožové srovnávače v Polsku
Podle průzkumu Eurostatu z roku 2016 v Polsku pravidelně navštívilo srovnávače cen či srovnávací aplikace 62 % polských online zákazníků. A jaké jsou ty největší?
Ceneo
Ceneo je nejnavštěvovanější polský zbožák a 21. nejnavštěvovanější stránka. Měsíčně na něm proběhne okolo 48 milionů přístupů (77% ze Searche, 16.5% z Direct přístupů). Ceneo má vlastní mobilní aplikaci a hodnotící systém Zufane Opinii, který se podobá Ověřeno zákazníky Heureky.
Skapiec
Ačkoliv je Skapiec v počtu přístupů druhý nejpoužívanější srovnávač, je mezi ním a Ceneem značná mezera. Měsíčně v průměru zaznamenává 7 milionů přístupů (63 % ze Searche, 15.5% z Direct přístupů a skoro 20% přístupů z refferalu). Má také vlastní mobilní aplikaci.
Okazje
Na třetí nejčastěji využívaný srovnávač je 1,56 milionů přístupů měsíčně (57 % ze Searche, 19 % z Displaye, 11 % z Refferal a Direct). Je třeba počítat s menším objemem přístupů a objednávek.
Formáty podporované Mergadem
- Adform
- Ceneo
- Designforumshop
- Domodi
- Idealo
- Nokaut
- Okazje.info
- ShopAlike
- Skapiec
- Smartbay
- Spartoo
To je z dnešního náhledu pod pokličku polské e-commerce vše. V druhé části se podíváme, jak je to s platbami, dopravou a nejprodávanějším zbožím. Opět připojíme i několik tipů, které při expanzi na polský trh jistě využijete.
Přidat komentář