Zboží.cz v roce 2014. Co se povedlo, co nepovedlo a co čeká e-shopy v roce 2015?

Milan Šmíd ze Zboží.czCo se povedlo, Milane, týmu Zboží.cz v roce 2014?

V první řadě se nám podařilo nastavit systém pravidel, která pomohou klientům s jejich lepší prezentací na Zboží.cz. Týká se to například biddingu. Pro naše optimalizátory to znamenalo zaškolení do balíku informací, který obsahuje systém analýz aktuálního stavu prezentace e-shopů na Zboží.cz, včetně doporučení k technickým částem a k optimalizaci kampaní. Nyní tedy dokáží mnohem lépe e-shopům poradit, co mohou zlepšit, aby pro ně inzerce a Zboží.cz byla ještě efektivnější.

Dalším krokem byl nový e-learning. Díky němu získávají naši obchodníci hlubší informace, aby byli schopni poskytovat klientům plnohodnotné a dostatečné informace. My sami se také snažíme prezentovat na konferencích, workshopech a jiných akcích, kde představujeme službu Zboží.cz, a zároveň mluvíme o tom, co funguje a co ne.

Navázali jsme také spolupráci s dalšími agenturami, například s Bestetem.

To jsou novinky v týmu, co se podařilo na samotném Zboží.cz?

Na podzim roku 2014 jsme odstartovali další kapitolu, a to s redesignovaným a vlastně novým serverem Zboží.cz. Odpíchnuli jsme se tak od klasického porovnávání nabídek směrem k poskytování kompletních informací uživatelům. Přidali jsme totiž návody, videorecenze, uživatelské recenze, manuály a nabízení širokého portfolia jejich příslušenství přímo v profilu produktu. Na to jsme v roce 2015 navázali hned několika novinkami, konkrétně třeba produktovými feedy nebo reklamními formáty pro vendory.

S ohledem na vývoj trhu jsme také upravili a zjednodušili náš obchodní model. V praxi to znamená, že třeba prodejce nábytku může pro všechny své položky využít aukci, a to jak v detailu produktu, tak i nově přímo ve výsledku fulltextového hledání v nezařazených nabídkách na Zboží.cz. S novým obchodním modelem souvisí i více prostoru pro prezentaci samotných e-shopů. Chceme, aby lidé věděli, že na Zboží.cz nenajdou pouze ceny. Je tam spousta dalších informací, které ovlivňují rozhodovací nákupní procesy a e-shopy je mohou jednoduše využít ve svůj prospěch. Bavíme se tady o již zmíněních návodech či recenzích.

Další novinky z loňského roku jsou techničtějšího rázu. Zaprvé, máme kvalitnější analytiku. Víme tedy, co funguje a co nikoliv. Věci teď vyhodnocujeme a měříme mnohem lépe, než tomu bylo dříve. Zadruhé, pro klienty jsme spustili nový párovací algoritmus. Jedná se o vychytávku, která pomáhá lépe a přesněji automaticky párovat jejich vlastní nabídky na produkty serveru Zboží.cz.

Co je nového pro inzerující e-shopy?

Na Zboží.cz s e-shopy mluvíme, chceme znát jejich názor. Potkávám se s nimi osobně buď já sám, nebo naši obchodníci. Uvědomujeme si, že je pro ně důležité, aby i jejich vlastní značka dostala prostor pro propagaci. Na základě toho, že ctíme jejich vlastní vnímání značky, volíme naši strategii.

Sídlo Seznam.cz a. s., provozovatele Zboží.cz, v Praze na AnděluCo se vám, Milane, nepovedlo?

Společně se spuštěním nového Zboží.cz jsme chtěli, aby i administrační rozhraní pro e-shopy dostalo nový kabát. Nakonec jsme jej museli upozadit, protože přicházely nové a nové nápady, jak vylepšit a posouvat samotné Zboží.cz. Tedy to, co je viditelné uživatelům. Zpětně toto rozhodnutí hodnotím kladně. S ohledem na hlavní vánoční sezónu, která byla v té době před námi, jsem přesvědčen, že by rozhodnutí upřednostnili i sami naši klienti, kdyby si mohli vybrat. Na novém administračním rozhraní chceme nicméně intenzivně pracovat v druhé polovině roku 2015.

Co chystáte na rok 2015?

Chystáme novinky pro vendory, e-shopy i uživatele. S vendory, kteří mají kompletní portfolio produktů, budeme spolupracovat na kvalitě a rozšíření naší databáze. Začneme používat jejich vlastní data, aby byly popisky a informace k produktům podle jejich oficiálních standardů. To je důvod, proč právě pracujeme na produktových feedech. Vytvořili jsme pro vendory také dva reklamní formáty. Profilace jejich vlastní značky a zviditelnění portfolia totiž pomůže i samotným e-shopům, které značky na Zboží.cz nabízejí.

S tím souvisí i vylepšení systému zakládání produktů. Chceme, aby všechny prošly rukama našich administrátorů. Tím dohlédneme na to, aby zde byly o produktech pravdivé a plnohodnotné informace a e-shopům tak pomohly k lepšímu napárování s produkty, které prodávají.

Uživatele zase čeká pohodlnější vyhledávání. Chystáme se totiž implementovat kvalitní hledání ze "Seznam.cz Vyhledávání" přímo do hledání na Zboží.cz. V plánu je také další propojování s ostatními službami Seznamu. V současné chvíli promýšlíme a chystáme i pár dalších novinek, které si však ještě nechám pro sebe.

Děkuji Milane za rozhovor.

O výsledcích nového Zboží.cz si povíme ve druhém díle záznamu rozhovoru s Milanem Šmídem.

Komentáře

V tomto horku pekne ochladilo :)42

Miloš Orlický/Středa, 22. Červenec 2015 - 18:15

Přidat komentář