Kdo je král vyhledávačů zboží, díl 2.

Duben 2012 dle NetMonitoru

Při srovnání tržních podílů vyjedeme z dat auditu návštěvnosti NetMonitor za duben 2012. V metodice navážeme na minulý článek o tržních podílech vyhledávačů zboží. První část výpočtů tedy proběhneme ve zkratce.

Vyhledávač Reální uživatelé Zobrazených stránek Návštěvy
Zbozi.cz 142 014 2 731 876 288 892
Heureka.cz 133 041 2 069 164 265 264
Srovnanicen.cz 20 191 98 586 35 855
Hyperzbozi.cz 11 853 46 998 20 531
Hledejceny.cz 8 996 48 957 15 624
Monitor.cz 1 659 5 906 2 936

Návštěvnost auditovaných vyhledávačů zboží dle NetMonitoru v dubnu 2012.

Od minula víme, že Heureka zobrazuje inzerci na velkých satelitních webech SrovnaniCen.cz, Seznamzboží.cz a Nejlepší ceny.cz. Tomáš Hodboď nám také prozradil přibližné výsledky těchto webů.

Do hry vstupuje Srovnáme.cz

Nově jsme získali data o návštěvnosti Srovnáme.cz. To zobrazuje reklamu jak na doméně Srovnáme.cz, tak Naakup.cz a Porovnani-ceny.cz. Srovnáme.cz není členem NetMonitour. Data dle Google Analytics jsou následující.

Doména Reální uživatelé Zobrazených stránek Návštěvy
Srovname.cz 7 167 21 000 8 767
Naakup.cz 1 867 3 000 2 000
Porovnani-ceny.cz 1 767 3 333 2 000
CELKEM 10 800 27 333 12 767

Návštěvnost skupiny webů Srovnáme.cz.

Celkové pořadí TOP vyhledávačů zboží

Dejme tedy získaná data do jedné tabulky. Řádek Heureka uvádí souhrnně výsledky rodiny webů Heureka a je odhadem. Řádek Srovnáme pak uvádí součet hodnot za celou rodinu webů Srovnáme.cz. Pozor, tato data pocházejí z Google Analytics, nikoliv NetMonitoru. Mohou mít tedy mírně odlišný charakter. Pro rámcové srovnání nám však postačí.

Vyhledávač Reální uživatelé Zobrazených stránek Návštěvy
Heureka 175 000 2 275 000 340 000
Zbozi.cz 142 014 2 731 876 288 892
Hyperzbozi.cz 11 853 46 998 20 531
Srovnáme 10 800 27 333 12 767
Hledejceny.cz 8 996 48 957 15 624
Monitor.cz 1 659 5 906 2 936

Top vyhledávače zboží.

Těsné soupeření Heureky a Zboží.cz se nám potvrdilo. Novinkou pak je velmi těsný rozdíl mezi Srovnáme.cz a Hledejceny.cz. Tito matadoři vyhledávání zboží v ČR spolu soupeří o čtvrtou resp. pátou pozici našeho žebříčku TOP vyhledávačů zboží a každý má navrch v jiných metrikách.

Komentáře

Ahoj,
díky za hezký přehled. Předtím jsem se nad daty těch menších srovnávačů moc nezamýšlel, teď je ale velmi zřejmé, jak moc jsou malí. Už třetí Hyperzboží denně získá méně než tisíc návštěv, o které má zájem 10997 obchodů v databázi. Legrační.

pavel jašek/Úterý, 10. Červenec 2012 - 11:05

I legrační návštěvnost u některých e-shopů generuje nelegrační příjmy a navíc s minimálními náklady. Kdo bude chtít vyzkoušet Hledejceny.cz nebo Srovname.cz, napište na info@mergado.cz. Můžeme vám dobít pro začátek malou částku na vyzkoušení, takže vám peníze na účtu nemusí ležet několik let, jak by se nejspíš stalo, kdybyste dobili částku, která je běžně minimem.

Vladimír Přichystal (admin)/Úterý, 10. Červenec 2012 - 11:22

Hezký článek, dík za shromáždění dat. Myslíš, že by se dal nějak odhadnout objem návštěnovsti, který vyhledávače zboží posílají eshopům? Případně i porovnat?

Yuhů/Úterý, 10. Červenec 2012 - 12:03

Počty odkliků jsou i pro nás zajímavé, jen jsme se ještě nedostali k realizaci takové studie. Díky za podnět, mákneme na tom.

Vladimír Přichystal (admin)/Úterý, 10. Červenec 2012 - 12:41

Vyloučili jste u agregované skupiny Heureka případné vícenásobné započtení uživatele, nebo jde o prostý součet hodnot mezi weby?

Zatímco Heureka sama má poměr 15,6 zobrazení na uživatele, zbytek webů z její skupiny jen 4,9.

Martin Kopta/Úterý, 10. Červenec 2012 - 21:11

Prumerne prokliky do obchodu se podle mych zkusenosti pohybuji napric porovnavaci cen cca 30-50% z RU. Tedy u Srovname se pohybuje 3 200 - 5 400 prokliku denne. Pokud vemu v potaz prumerny nakupni kosik 3000Kc a konverzi prodeju 4 - 6%. Pak se dostavam k realizovanym obratum pro shopy za den v prumeru 678 000Kc, tedy mesicne privede jen Srovname.cz e-shopum obrat pres 20 mil Kc.

David Folprecht Srovname.cz/Středa, 11. Červenec 2012 - 10:01

Díky všem za komentáře! Ten Martinův si žádá reakci, tady je:

U Heureky jde o prostý odhad přibližné návštěvnosti jednotlivých webů. Máme k dispozici rámcový podíl návštěvností jednotlivých webů a konkrétní čísla z NetMonitoru za Heureka.cz a Srovnanicen.cz. To je celé, viz minulý článek.

Co se týká toho vícenásobného započtení uživatele, této části dotazu Martine asi nerozumím přesně. Pokud by šlo o vícenásobné započtení jednoho uživatele při "proklikávání" napříč jednotlivými satelitními weby, kdy se společně vypíší např. ve výsledcích vyhledávání Seznamu či Google, tak toto není nijak zohledněno pro žádný z webů.

Ten rozdílný poměr zobrazení na uživatele by mohl být dán charakterem jednotlivých vyhledávačů a zdrojů jejich návštěvnosti. V minulém článku na to padlo slovo. Můžeme spekulovat o příčině, zda je to např. tak, že menší vyhledávače slouží více jako "tranzitní" weby na cestě uživatele mezi např. fulltextovým vyhledáváním Seznamu či Google a cílovým e-shopem, zatímco silné značky Heureka a Zboží.cz jednak intenzivně a masivně budují brand (dopad na přímou návštěvnost, ochotu uživatele zůstat na webu, očekávání doplňkových informací a služeb přímo v rámci vyhledávače...), jednak účinně pracují s uživatelem v rámci webu (procházení recenzí, srovnání, grafů cen...). Ale je to jen spekulace.

Michal Janík (admin)/Středa, 11. Červenec 2012 - 20:39

Děkuji Davide za zajímavá data. Při pohledu na ně mi přišlo jako dobrý hec je dát do tabulky. Vyšla z toho parádní fabulace, tak se to opovažte někde citovat :o)

Postup výpočtu:

  • vezměme data o reálných uživatelích z odhadu výše,
  • proklikovost je uvedena jako střední hodnota z 30 – 50 %, které uvádí David, tedy 40 %
  • konverzní poměr je uveden ve výši 4 %, prostě mi 5% průměr přišel příliš vysoký, dosadit hodnoty si můžete vlastní viz dále,
  • průměrnou hodnotu objednávky za rok 2011 nějak nemohu dohledat, našel jsem pouze předloňskou a mám matný pocit, že v roce 2011 to mírně kleslo, píši 3 000 Kč.

Výsledek je tento:

Vyhledávač Reální uživatelé Prokliků na e-shopy Konverzí Tržby z vyhledávače celkem
Heureka 175 000 70 000 2 800 8 400 000 Kč
Zbozi.cz 142 014 56 806 2 272 6 816 672 Kč
Hyperzbozi.cz 11 853 4 741 190 568 944 Kč
Srovnáme 10 800 4 320 173 518 400 Kč
Hledejceny.cz 8 996 3 598 144 431 808 Kč
Monitor.cz 1 659 664 27 79 632 Kč
CELKEM za den x 140 129 5 605 16 815 456 Kč
CELKEM za rok x 51 006 883 2 040 275 6 120 825 984 Kč

Opět upozorňuji, že je to odhad hraničící s mystifikací.

Když bychom si dali celkový obrat e-shopů zprostředkovaný vyhledávači zboží vůči oficiálnímu odhadu celkovému objemu e-commerce v ČR, činilo by to přibližně mezi 15 % a 20 %. Je to uvěřitelná hodnota?

PS.: soubor s výpočtem přikládám zde, tak si s ním můžete hrát…

Michal Janík (admin)/Čtvrtek, 12. Červenec 2012 - 4:20

Myslím, že to uvěřitelné je. U nás vyhledávače dělají mezi 15 a 20 % obratu na webu.

Jinak pěkný článek ;)

Adam Jurák/Čtvrtek, 12. Červenec 2012 - 8:22

Podíl vyhledávačů zboží na tržbách e-shopů bych osobně odhadoval kolem 20 %, to sedí. Ještě zajímavější čísla vychází, když se budeme bavit o čistém zisku.

Co se podle mě bude dost lišit u jednotlivých vyhledávačů zboží, je proklikovost, ale i konverzní poměr a průměrná výše objednávky. Co se týká srovnávací tabulky, držel bych se počtu uživatelů a až se nám podaří získat nová data, určitě je rádi zveřejníme.

Vladimír Přichystal (admin)/Čtvrtek, 12. Červenec 2012 - 11:12

Přidat komentář