Kdo je král vyhledávačů zboží, díl 2.
Duben 2012 dle NetMonitoru
Při srovnání tržních podílů vyjedeme z dat auditu návštěvnosti NetMonitor za duben 2012. V metodice navážeme na minulý článek o tržních podílech vyhledávačů zboží. První část výpočtů tedy proběhneme ve zkratce.
Vyhledávač | Reální uživatelé | Zobrazených stránek | Návštěvy |
---|---|---|---|
Zbozi.cz | 142 014 | 2 731 876 | 288 892 |
Heureka.cz | 133 041 | 2 069 164 | 265 264 |
Srovnanicen.cz | 20 191 | 98 586 | 35 855 |
Hyperzbozi.cz | 11 853 | 46 998 | 20 531 |
Hledejceny.cz | 8 996 | 48 957 | 15 624 |
Monitor.cz | 1 659 | 5 906 | 2 936 |
Návštěvnost auditovaných vyhledávačů zboží dle NetMonitoru v dubnu 2012.
Od minula víme, že Heureka zobrazuje inzerci na velkých satelitních webech SrovnaniCen.cz, Seznamzboží.cz a Nejlepší ceny.cz. Tomáš Hodboď nám také prozradil přibližné výsledky těchto webů.
Do hry vstupuje Srovnáme.cz
Nově jsme získali data o návštěvnosti Srovnáme.cz. To zobrazuje reklamu jak na doméně Srovnáme.cz, tak Naakup.cz a Porovnani-ceny.cz. Srovnáme.cz není členem NetMonitour. Data dle Google Analytics jsou následující.
Doména | Reální uživatelé | Zobrazených stránek | Návštěvy |
---|---|---|---|
Srovname.cz | 7 167 | 21 000 | 8 767 |
Naakup.cz | 1 867 | 3 000 | 2 000 |
Porovnani-ceny.cz | 1 767 | 3 333 | 2 000 |
CELKEM | 10 800 | 27 333 | 12 767 |
Návštěvnost skupiny webů Srovnáme.cz.
Celkové pořadí TOP vyhledávačů zboží
Dejme tedy získaná data do jedné tabulky. Řádek Heureka uvádí souhrnně výsledky rodiny webů Heureka a je odhadem. Řádek Srovnáme pak uvádí součet hodnot za celou rodinu webů Srovnáme.cz. Pozor, tato data pocházejí z Google Analytics, nikoliv NetMonitoru. Mohou mít tedy mírně odlišný charakter. Pro rámcové srovnání nám však postačí.
Vyhledávač | Reální uživatelé | Zobrazených stránek | Návštěvy |
---|---|---|---|
Heureka | 175 000 | 2 275 000 | 340 000 |
Zbozi.cz | 142 014 | 2 731 876 | 288 892 |
Hyperzbozi.cz | 11 853 | 46 998 | 20 531 |
Srovnáme | 10 800 | 27 333 | 12 767 |
Hledejceny.cz | 8 996 | 48 957 | 15 624 |
Monitor.cz | 1 659 | 5 906 | 2 936 |
Top vyhledávače zboží.
Těsné soupeření Heureky a Zboží.cz se nám potvrdilo. Novinkou pak je velmi těsný rozdíl mezi Srovnáme.cz a Hledejceny.cz. Tito matadoři vyhledávání zboží v ČR spolu soupeří o čtvrtou resp. pátou pozici našeho žebříčku TOP vyhledávačů zboží a každý má navrch v jiných metrikách.
Komentáře
Ahoj,
díky za hezký přehled. Předtím jsem se nad daty těch menších srovnávačů moc nezamýšlel, teď je ale velmi zřejmé, jak moc jsou malí. Už třetí Hyperzboží denně získá méně než tisíc návštěv, o které má zájem 10997 obchodů v databázi. Legrační.
I legrační návštěvnost u některých e‑shopů generuje nelegrační příjmy a navíc s minimálními náklady. Kdo bude chtít vyzkoušet Hledejceny.cz nebo Srovname.cz, napište na info@mergado.cz. Můžeme vám dobít pro začátek malou částku na vyzkoušení, takže vám peníze na účtu nemusí ležet několik let, jak by se nejspíš stalo, kdybyste dobili částku, která je běžně minimem.
Hezký článek, dík za shromáždění dat. Myslíš, že by se dal nějak odhadnout objem návštěnovsti, který vyhledávače zboží posílají eshopům? Případně i porovnat?
Počty odkliků jsou i pro nás zajímavé, jen jsme se ještě nedostali k realizaci takové studie. Díky za podnět, mákneme na tom.
Prumerne prokliky do obchodu se podle mych zkusenosti pohybuji napric porovnavaci cen cca 30 – 50% z RU. Tedy u Srovname se pohybuje 3 200 — 5 400 prokliku denne. Pokud vemu v potaz prumerny nakupni kosik 3000Kc a konverzi prodeju 4 — 6%. Pak se dostavam k realizovanym obratum pro shopy za den v prumeru 678 000Kc, tedy mesicne privede jen Srovname.cz e‑shopum obrat pres 20 mil Kc.
Vyloučili jste u agregované skupiny Heureka případné vícenásobné započtení uživatele, nebo jde o prostý součet hodnot mezi weby?
Zatímco Heureka sama má poměr 15,6 zobrazení na uživatele, zbytek webů z její skupiny jen 4,9.
Díky všem za komentáře! Ten Martinův si žádá reakci, tady je:
U Heureky jde o prostý odhad přibližné návštěvnosti jednotlivých webů. Máme k dispozici rámcový podíl návštěvností jednotlivých webů a konkrétní čísla z NetMonitoru za Heureka.cz a Srovnanicen.cz. To je celé, viz minulý článek.
Co se týká toho vícenásobného započtení uživatele, této části dotazu Martine asi nerozumím přesně. Pokud by šlo o vícenásobné započtení jednoho uživatele při “proklikávání” napříč jednotlivými satelitními weby, kdy se společně vypíší např. ve výsledcích vyhledávání Seznamu či Google, tak toto není nijak zohledněno pro žádný z webů.
Ten rozdílný poměr zobrazení na uživatele by mohl být dán charakterem jednotlivých vyhledávačů a zdrojů jejich návštěvnosti. V minulém článku na to padlo slovo. Můžeme spekulovat o příčině, zda je to např. tak, že menší vyhledávače slouží více jako “tranzitní” weby na cestě uživatele mezi např. fulltextovým vyhledáváním Seznamu či Google a cílovým e‑shopem, zatímco silné značky Heureka a Zboží.cz jednak intenzivně a masivně budují brand (dopad na přímou návštěvnost, ochotu uživatele zůstat na webu, očekávání doplňkových informací a služeb přímo v rámci vyhledávače…), jednak účinně pracují s uživatelem v rámci webu (procházení recenzí, srovnání, grafů cen…). Ale je to jen spekulace.
Děkuji Davide za zajímavá data. Při pohledu na ně mi přišlo jako dobrý hec je dát do tabulky. Vyšla z toho parádní fabulace, tak se to opovažte někde citovat :o)
Postup výpočtu:vezměme data o reálných uživatelích z odhadu výše,proklikovost je uvedena jako střední hodnota z 30 – 50 %, které uvádí David, tedy 40 %konverzní poměr je uveden ve výši 4 %, prostě mi 5% průměr přišel příliš vysoký, dosadit hodnoty si můžete vlastní viz dále,průměrnou hodnotu objednávky za rok 2011 nějak nemohu dohledat, našel jsem pouze předloňskou a mám matný pocit, že v roce 2011 to mírně kleslo, píši 3 000 Kč.Výsledek je tento:VyhledávačReální uživateléProkliků na e‑shopyKonverzíTržby z vyhledávače celkemHeureka175 00070 0002 8008 400 000 KčZbozi.cz142 01456 8062 2726 816 672 KčHyperzbozi.cz11 8534 741190568 944 KčSrovnáme10 8004 320173518 400 KčHledejceny.cz8 9963 598144431 808 KčMonitor.cz1 6596642779 632 KčCELKEM za denx140 1295 60516 815 456 KčCELKEM za rokx51 006 8832 040 2756 120 825 984 KčOpět upozorňuji, že je to odhad hraničící s mystifikací.
Když bychom si dali celkový obrat e‑shopů zprostředkovaný vyhledávači zboží vůči oficiálnímu odhadu celkovému objemu e‑commerce v ČR, činilo by to přibližně mezi 15 % a 20 %. Je to uvěřitelná hodnota?
PS.: soubor s výpočtem přikládám zde, tak si s ním můžete hrát…
Podíl vyhledávačů zboží na tržbách e‑shopů bych osobně odhadoval kolem 20 %, to sedí. Ještě zajímavější čísla vychází, když se budeme bavit o čistém zisku.
Co se podle mě bude dost lišit u jednotlivých vyhledávačů zboží, je proklikovost, ale i konverzní poměr a průměrná výše objednávky. Co se týká srovnávací tabulky, držel bych se počtu uživatelů a až se nám podaří získat nová data, určitě je rádi zveřejníme.
Myslím, že to uvěřitelné je. U nás vyhledávače dělají mezi 15 a 20 % obratu na webu.
Jinak pěkný článek ;)
Přidat nový komentář