Jak na kód EAN a kde se vám hodí?

V obchodech se denně setkáváme s čárovými kódy, kterými je každé zboží označené, ať už jde o čokoládu nebo knihu. Čárový kód je nejčastější forma kódu EAN-13. Zkratka EAN znamená European Articel Number a jde o kód, který označuje zboží. Jak takový kód získat a kde ho potřebujete si povíme v tomto článku.

Co je EAN a jak ho získat?

E-shopy pro svoje fungování EAN jako takový nutně nepotřebují, jak se to ale mění ve chvíli, kdy inzerují na srovnávačích zboží? Určitě má smysl zamyslet se nad výhodami tohoto kódu. Jeho úlohou je unikátně označovat daný druh zboží. E-shopy ho obvykle dostávají spolu s ostatními informacemi od svých dodavatelů. 

Pokud chcete EAN získat, je nutné se registrovat do systému GS1. Jde o ucelený soubor mezinárodně platných standardů pro automatickou identifikaci a přenos informací o identifikovaných položkách, službách nebo objektech. Výhodou je, že tento systém obsahuje integrované standardy, které umožňují technologiím automatický sběr dat a komunikací. Jak už jsme psali výše, existuje několik druhů čárových kódů. Pojďme se tedy podívat na to, jak vybrat ten správný. 

Kdy je EAN povinný a kdy doporučený?

Díky EANu vás internetové vyhledávače automaticky posunou o několik tříd směrem nahoru. Jak je to u srovnávačů cen? Všeobeceně se dá říct, že kód EAN pomáhá k lepšímu párování do produktových karet. Heureka má povinný tag EAN v kategoriích Knihy, Učebnice, Mapy a průvodci, Filmy, Hudba a Komiksy. Jinak není povinný, ale pomáhá k rychlejšímu napárování do kategorií. 

Zboží.cz uvádí, že automatické párování produktů do kategorie probíhá podle názvu produktu, EANu, jména výrobce, produktového čísla a ceny produktu. Pokud nabídka neobsahuje EAN kód, je vyžadovaná minimálně 90% shoda názvu nabídky s produktem na Zboží.cz. V opačném případě postačuje 40% shoda. Pokud máte k produktu správný EAN kód, můžete ho zaslat na e-mail zbozi@firma.seznam.cz. Po ověření správnosti ho zaevidují k jejich produktu. 

Google Nákupy zavedli od 16. května 2016 povinnost kódu EAN (resp. GTIN - číslo zakódované v EAN). Pokud vaše zboží toto označení nemá, je nutné vložit informaci o tom do feedu. Návod, jak toto udělat v Mergadu najdete tady.

Pricemania.sk EAN povinný nemá, ale na svých stránkách ve specifikaci XML feedu ho doporučuje. Kód pomůže k rychlejšímu a kvalitnějšímu spárování feedu a zařazení vašeho zboží. Pricemania.sk upozorňuje, abyste uváděli poze oficiální kódy zboží a ne jejich interní čísla.

Najnakup.sk taktéž nemá EAN povinný, ale doporučuje jeho používání, prorože umožní zařazení vaší nabídky do katalogu produktu. Dejte si však pozor, abyste stejný kód nepoužili u více produktů v XML feedu, v takovém případě by byl ignorován. 

Přidat komentář